Life is the art of drawing without an eraser. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Life is the art of drawing without an eraser. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Life is the art of drawing without an eraser.

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

07 April 2013 | Indonesië, Mataram

Goed nieuws mensen, jullie zijn nog even langer van mij af! Want ik mag van de immigratie 30 dagen langer blijven (haha en hopelijk gaat dat zo door tot augustus!). Na 4 bezoeken, uren wachttijd en vingerafdrukken en foto’s later, kreeg ik dan eindelijk mijn paspoort terug met een nieuw visum. Dus jullie hoeven nog geen welkom-thuis-feestje te organiseren.. maar let op, ik zit hier ondertussen al twee maanden, time flies when you have fun.. en fun heb ik zekersteweten!

Nou, waar ik opgehouden was met schrijven, zal ik dan ook maar weer de draad oppakken! The graduationparty van funday (z’n bijnaam, haha hij is ook echt fun).. na een eindje kwamen we dan aan bij zijn huis. De moeder had blijkbaar al een week lang lopen stressen dat wij er aan kwamen, ahhh gerum vrouwke, zo speciaal zijn we niet! Maar we hadden wel chocolaatjes meegenomen voor de gastvrijheid, daar was ze volgens mij erg blij mee! Het eten wat ze had gemaakt was dan ook erg lekker, zoals bijna al het eten wat ik tot nu toe hier op heb! Na een gezellig avond zijn we rond een uurtje of 11 weer naar huis vertrokken.. wat zijn die Indo’s goed in feestjes geven! Haha, en ik struin er hier ook heel wat af!

Na de rest van de week wo-do-vrij, hebben we toch een redelijk normale dagen gehad…  haha ja je zal t niet geloven maar ook hier hebben we wel eens een rustig dagje er tussen zitten.. 

Maar vrijdag avond hebben we het weer meegemaakt hoor.. Carlien en ik naar de plaatselijke supermarkt van Montong gelopen, ja je leest t goed we hebben de scooter thuisgelaten!, om drinken te gaan halen. Eenmaal klaar in de supermarkt en weer buiten spreken de parkeermannetjes ons aan, dus we gaan er even bijzitten voor een praatje, altijd leuk een praatje. Een van die mannetjes was een beetje irritant en ook toen we weer naar huis wilde lopen liep hij ons achterna. Ik draai me op een geven moment om, om dat meneertje vriendelijk maar toch dringend te verzoeken weg te gaan.. Carlien liep een stukje voor mij en die draaide om, om te kijken wat ik aan het doen was… ze zet nog een stapje extra achteruit.. en daar was geen grond meer maar een sloot/gat/riool of whatever en ze valt precies, heel elegant natuurlijk, om. Met net met haar billen aan de andere kant
van de sloot/gat/riool te landen.. haha wat een lol! Ondertussen was dat mannetje er natuurlijk als de kippen bij en probeerde Carlien overeind te helpen, maar ja omdat wij hier gemiddeld groot zijn en dat mannetje kleiner als de gemiddelde Indo was (wat dan ook wel erg klein is) lukte hem dat niet.. en ik lag daar in een scheur te lachen.. haha, het was ook erg komisch! Helaas heeft Carlien, nu twee dagen later, wel last van haar enkel, dus het is even rustig aan doen!

De zaterdag overdag begon net als alle anderen zaterdagen met de sportochtend! En aangezien ik nu een echte sportrivaal heb waartegen ik iedere week een wedstrijdje speel in verschillende sporten, was ik er weer helemaal klaar voor.. Helaas had ie dit keer bedacht dat we gingen voetballen… en ik als Nederlander, voetballand, hadden ze toch wel iets verwacht.. helaas was de enige goal die ik maakte een eigen goal.. haha! Ach ja, volgende week weer een kans om weer gelijk te komen te staan mijn sportrivaal! Na sportochtend ben ik naar de mall gereden om lekker brie te halen en kruidenkaas… want avond’s hadden we een heerlijk ongegeneerde ladiesavond gepland! Linda, Carlien en ik gingen lekker een avond met stokbrood, brie & kruidenkaas op bed liggen kijken naar All You Need is Love! Heerlijk avondje!

Na die heerlijke avond was stond ik deze ochtend, zondag, weer heerlijk uitgerust op! Op tijd ook nog want vandaag stond weer een wedding gepland. Dus om half 11 gingen we richting mijn stage, waar de wedding was, om het bruidspaar te feliciteren en daarna door te gaan naar de rijstafel om ons bord weer vol te scheppen met heerlijk eten! Na t eten nog even kleurrijke mensen gekeken en daarna zijn we weer, met natuurlijk een weddingsouvenir weer naar huis gegaan.
Later die middag zijn we gaan zwemmen, de tempratuur kan soms aardig oplopen hier dus verkoeling was noodzakelijk. Eenmaal lekker verkoeld in het zwembad zagen we ineens een grote rookwolk boven de huizen opkomen. We dachten dat is niet een brandje dat ze hier stoken om afval te verfikken… nee dit was wel iets groter.. dus wij kijken.. staat het hotel tegen over de wijk in lichtelaaie! Dat was wel even schrikken en spannend, maar omdat we in Indonesië zijn en het ook allemaal op z’n Indonesisch gaat, duurde het maar ongeveer 35 min voordat de brandweer op kwam dagen.. ja toen was de hele kiet afgebrand natuurlijk! Ik dacht ook nog even voor de grap pap die foto smse.. mooie actiefoto. Daarna mijn telefoon weggedaan en nog geen 10 min later kreeg ik een bezorgd telefoontje of we nog levend waren haha! Wel lief hoor!

Nou, nu zijn onze teman-teman weer gearriveerd, dus ik houdt er maar weer eens mee op!

Sampai Jumpa!

  • 08 April 2013 - 18:49

    Anne Van Der Burgt:

    Lieve Marleen,

    Eindelijk een berichtje uit Uje!
    Wat kun jij leuk schrijven en heerlijk om te lezen dat je zo geniet van alles.
    Veel plezier en succes de komende maanden, over 3 weken bezoek uit Holland
    lekker vakantie vieren en bij buurten met z'n allen.
    Groetjes aan Linda.

    Liefs Anne, mama van Linda.

  • 10 April 2013 - 17:53

    Kees:

    Ha Leen,

    Effe loungen op de bank met een luie Jimmy naast me. Een mooi moment om een stukkie te schrijven over wat ons hier zoal bezig houdt. Op de eerste plaats rook ik vanmorgen voor de eerste keer dit jaar de lente toen in de deur uitstapte. Dat is mooi hoor, goed nieuws waar je blij van wordt.

    Ook belangrijk om te weten dat Jan, Floor, mamma en Geer binnenkort naar Lombok komen. Wordt vast mooi en gezellig en leuk om elkaar weer te zien. Daarnaast ben je heel binnenkort jarig. Ik ben benieuwd hoe dat wordt gevierd. Plus is het op 30 april kroningsdag. Willem en Máxima worden ons nieuwe vorstenpaar. Dat wordt groots gevierd in onze polder. Gaan jullie er ook wat aan doen daar op Lombokkia? Een mooi Oranjefeestje voor alle studenten en Indonesian friends en zo. Is dat wat? Met Hollandse pot en dito muziek. Veel André Hazes en André Rieu, dat vinden jullie Indonesische vrienden best wel mooi denk ik. En dan nog mooi versieren in Oranje en zo, dan is het helemaal toppie.

    Ja en dan is je mobieltje stuk. Nou kunnen we niet meer appen en dat kan natuurlijk niet. Uitgesloten, want zonder appen hebben we geen leven. Dus ik stel voor gewoon een nieuwe kopen en de rekening naar het hoofdkantoor in de polder sturen. Dan komt het wel goed.

    Vandaag kreeg je post van Claudia van Stichting Door en Voor. Heel leuk, het is een nieuwsbrief waar jij ook in staat. Een leuke foto en een leuk stukje. Heel aardig dat ze aan de denken en Claudia schrijft er bij dat ze je volgen hoor op WBN en dat je leuk schrijft.

    Nou, verder is het zo dat Floor in gesprek is met Van Tilburg voor een weekend (bij)baantje. Zou leuk zijn als dat wat wordt. Jan heeft deze week proefwerkweek. dat lijkt helemaal goed te gaan. Thuis is hij bezig met een digitaal op afstand bestuurbaar beveiligingssysteem. We denken dat de Sultzbach binnenkort beter is beveiligd dan de Nederlandse Bank en het Pentagon samen.

    Cis en ik zijn bezig in de tuin hier en in Doorwerth. Lente klaar maken he. Dat is leuk werk, lekker buiten en ook nog actief. Dr. Frank waart ook nog rond hier in huis. Dat gaat ook de goede kant op hoor. Langzaam, maar wel gestaag. Dus dat gaat ook de goede kant op.

    Nou dat was het voor het moment. Binnenkort meer belangrijk en onbelangrijk nieuws uit de polder. Groetjes uit de Sultzbach, ennuh....Hati-Hati




  • 12 April 2013 - 18:49

    Kees:


    Ha Leen,

    In de serie totaal onbelangrijk nieuws uit de polder de volgende berichten:

    Effe lachen, ga naar You Tube en kijk op 'how animals eat their food' . Leuk voor Indonesian friends' en andere peoples bij jullie in buurt.

    Zondag PSV tegen Ajax. Belangrijke wedstrijd om kampioenschap. Ga op You Tube en zoek op 'PSV clublied'. Laat maar lekker door de gangen van Blok-E schallen. Minstens drie keer achter elkaar en zo hard mogelijk. PSV forever!!!

    Cis is op congres in Madrid. Morgen avond weer terug en dan zondag lekker samen aan de wandel. Het wordt wel 20 graden. Weet je wel hoe lang dat geleden is? Dus dat wordt genieten.

    Jan is bezig met beveiligingssysteem. Heel knap hoe hij dat programmeert en in elkaar zet. Ik denk dat de verzekeringspremie met meer dan de helft omlaag kan als het niet meer is. We gaan het meemaken hoor.

    Jimmy ligt weer lekker lui op zijn lounge-bank-vaste-plek-stek. maar hij denkt wel aan je hoor, hij laat het alleen niet zo merken. Typisch kat he.

    Mooie foto's op de app. Is dat het uitzicht uit Blok-E, of bij jullie om de hoek in Sengiggi?

    En bijna jarig he, plus 30 april in het verschiet. Oranjedag op Lombok. Dat wordt genieten.

    Nou, binnenkort weer meer nieuws uit de Sultzbach. Groetjes, ennuh...Hati-Hati







  • 12 April 2013 - 19:56

    Kees:

    En natuurlijk, niet te vergeten, schrijf het op vertel het rond, morgen de opening van het gerestaureerde Rijksmuseum. Moet geweldig mooi zijn als je de kranten leest. Gaan we naar toe als je weer thuis bent, zeker en vast.

  • 13 April 2013 - 13:10

    Kees:

    Global Village,

    Tien voor half een lees ik op internet dat zojuist een passagiersvliegtuig met ruim 100 mensen aan boord in zee is geland bij Bali. Een minuut later app ik het bericht aan ons Leen op Lombok. Dezelfde minuut doet Ruben dat uit Madrid. Nog een minuut later appt Marleen dat ze het bericht net ook heeft gelezen. En nu op internet allerlei berichten en foto's van het ongeluk. Binnen twee minuten dus vliegt het nieuws de wereld rond. Hoe groot is de wereld eigenlijk nog? De wereld als een dorp - a global village.

    Bericht voor Ruben: het vliegtuig was van Lion Air, een Indonesische luchtvaartmaatschappij. Volgens mij hebben wij het er wel eens over gehad dat je daar misschien wel piloot zou kunnen worden als je klaar bent met je opleiding. Moet je wel een schone zwembroek meenemen.

    Verder de volgende berichten over 30 april:
    - Koefnoen brengt kroningsspecial
    - Chantal Jansen en Gerard Joling doen ook mee aan Koningslied
    - André Rieu heeft veel succes met kroningswals
    - liever geen ballonnen op 30 april
    - kosten troonswisseling 1,5 miljoen lager dan begroot
    - omwonenden van De Dam hoeven op 30 april niet hun huis uit
    - DJ Jean neemt Wilhelmus onder handen
    - Kinderen voor Kinderen opent Koningssportdag
    - Bob Fosko vindt protesteren tegen koningshuis zinloos
    - Troonswisseling nu ook live op Vlaamse TV

    Nu op de radio 'mijn wiegje was een stijfselkissie'. Een toplied, goed om even te laten horen aan je Indonesische vrienden. Te vinden op You Tube, plus PSV-lied natuurlijk. Niet vergeten he!

    Groetjes uit de Sultzbach ennuh...Hati-Hati

  • 15 April 2013 - 07:44

    Kees:

    PSV met 3-2 van Ajax verloren. Pech, kampioenschap verkeken. In nederigheid aanvaarden we in Brabant 'de slimste regio van de wereld'. Gunnen we 020 ook wat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 39686

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: