then.. suddenly, the end - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu then.. suddenly, the end - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

then.. suddenly, the end

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

29 Juli 2013 | Indonesië, Mataram

Ja.. na Java, nog heerlijk 10 dagen genoten van Lombok.. & toen kwam het afscheid. Het afscheid van Lombok, van alle vrienden die ik heb mogen leren kennen, van alle anderen geweldige mensen die ik heb ontmoet.. van alles wat nu toch wel heel vertrouwd is geworden van mij, en afscheid van Abid. ja.. dat was heel moeilijk.. het voelt echt alsof ik thuis achter gelaten heb gisteren. Met dubbel-mixed feelings ben ik het vliegtuig ingestapt naar Bali. Maar gelukkig wel in het achterhoofd dat ik terug kom, en wel volgens jaar. volgend jaar sta ik weer op het prachtige Lombok. Met dat idee kan ik gelukkig ook wel steeds meer genieten van het idee dat ik ook weer naar Nederland ga. Naar mama, papa, Jan, Floor, Geer, Ciska, Opa, Oma, Ruben en Linda... en alle anderen mensen die ik nu al een hele tijd niet gezien heb, en waarbij ik het ook heel fijn vind weer bij hen te zijn.

Maar eerst, de 10 dagen resterend op Lombok. Linda en ik kwamen aan in een leeg huis, Ellen en Carlien waren natuurlijk al naar Java vertrokken. Wat bijzonder is hoe netjes wij meet zijn tweeën het huis konden houden! Haha, ook wel weer fijn! In deze 10 dagen zijn Linda en ik nog lekker een dagje naar gili Air geweest. Dagje aan het strand en chille en snorkelen, de hele familie van Nemo weer gezien! Ja helemaal leuk! Bovendien zijn ik, Linda, Abid, Sunday en Mcoy nog een middag naar central Lombok geweest waar we een Sasak dorp hebben bezocht. Ook heel leuk! & met klap op de vuurpijl hebben we ook nog eens de een naar laatste dag onze eindbeoordeling gehad op Lombok. Onze docent, Marry, was op vakantie op Bali en heeft met haar man besloten een paar dagen naar Lombok te komen. Zo konden we onze stages laten zien (waar ik overigens na en maand afwezigheid weer hartelijk werd ontvangen.. was heel leuk!!) en konden we onze eindpresentatie geven. Mijn stage op Lombok werd beoordeeld met een 8.5!!! Daar ben ik heel blij mee. Met de stage in Nederland (8), kan ik zeggen dat ik mijn stagejaar met een 8.3 heb afgesloten! Een zeer bevredigend resultaat zou ik zo zeggen! Daarna hebben we nog gelucht in indostyle met hen en in de avond bij Alberto's gegeten om de dag af te sluiten met zijn alle. Ja, ook een hele leuke dag!

En toen knipperde ik met met mijn ogen en toen waren de 10 dagen ook al weer om. Tijd voor afscheid. Het leek ons leuk om met onze vrienden nog een laatste keer lekker warung te eten. Dus nasi putih, tempe, sate, crispy ayam en martabak en voldoende sambal, het was een feestmaal! De dag erna, zondag (gisteren dus) kwam dan het onvermijdelijke.. Naar Bandara International Lombok, het vliegveld. Nu ben ik nooit goed geweest in afscheid nemen en ik zag hier dan ook ontzettend tegen op. Met tranen nog een laatste knuffel en tot ziens jongens! Door de security heen. Wat was ik blij, ben ik blij, dat Linda erbij was en dat ze mij door de douane heen heeft gesleept. Ja, moeilijk was dat.

Na een korte vlucht van een half uur in een zeer slecht toestel en wat bang kijkende mensen om me heen (thank god vliegen we terug met KLM) zijn we toch veilig geland op Bali, waar we met de ophaal service van het hotel naar het hotel zijn gebracht. Vannacht geslapen in een heerlijk bed en goed geslapen ook na alle emotie van de dag. Nu een lekker ontbijtje achter de kiezen en dadelijk lekker zwemmen en luieren in het zwembad. Nog 4 dagen, dan gaan we weer naar t vliegveld en nu voor de final desination, Schiphol. Daar kijk ik ook wel weer naar uit nu, nu ik al afscheid heb genomen van Lombok. Morgen nog een beetje winkelen, beetje koffie dringen bij Starbucks en verder winkelen.

De balans opmaken van een half jaar Indonesië, ik kan zeggen dat ik eenorm ben gegroeid en dat ik ongelooflijk goed in deze cultuur hier pas zonder mijn eigenwaarden aan te passen of te verliezen. Ja, wat dat betreft hebben Linda en ik wel hele anderen ervaringen. Desondanks hebben Linda en ik het samen er goed van af gebracht. Hebben we samen dit avontuur meegemaakt en is onze vriendschap alleen maar sterker geworden.

Nou, tot in Nederland dan maar, over 5 daagjes staan er denk ik ook wel wat blije mensen op Schiphol me op te wachten! Leuk!

Sampai Jumpa!

  • 29 Juli 2013 - 12:27

    WIM DE Wit:

    Hoi Marleen,

    Het zit er bijna op. Veel plezier bij je thuiskomst (kan er niet bij zijn vanwege m'n verjaardag).
    Heb erg genoten van je leuke reis-,en stageverslagen.

    groetjes,
    Wim de Wit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1217
Totaal aantal bezoekers 39663

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: