Java trip! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Java trip! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Java trip!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

18 Juli 2013 | Indonesië, Mataram

Weer thuis op Lombok, na 6 dagen Java, waar we zoveel meegemaakt en gezien hebben (daar kom ik zo zeker op terug). We komen aan in een leeg huis.. nja leeg, vol met allemaal spullen nog, maar geen Carlien en Ellen meer te bekennen. Die zijn al vertrokken. Nu nog 10 dagen op Lombok en daarna nog 4 op Bali, en dan 't vliegtuig in en naar Nederland... Heel raar idee en bij het idee van afscheid van alles, daar wordt ik op zijn minst gezegd ook niet vrolijk van. Maar goed, er zijn ook hele leuke dingen om in Nederland weer naar uit te kijken: boterham met kaas, mama papa Floor Jan Ruben Geer Ciska Opa Oma....en nog veel meer mensen die ik al zo'n lange tijd niet gezien heb. Bovendien ga ik met Papa, Ciska, Pauline, Marriette, Roos en Remko nog een weekje naar het Gardameer, Italie. Daar heb ik ook heel veel zin in al en de gedachte aan een lekkere espresso of een latte machiato, dat alles verzacht de pijn van afscheid nemen enigsinds.

Maar goed, ik ben nog niet weg en nog twee leuke weken in het vooruitzicht! Maar eerst zal ik eens vertellen over mijn afgelopen week in Java:

Donderdag ochtend vroeg, daar staan we dan als twee duppies klaar met ons koffertje. Op naar 't vliegveld Bandara International Lombok! Op de scooter in Ojek style met de koffer op de scooter werden we door Ellen en Carlien weggebracht. Eenmaal op 't vliegveld kwam ons afscheid. Na 5 maanden lief en leed te hebben gedeeld, gelachen en soms een traan, kwam er ook een einde aan de Montong tijd met zijn 4e. Van kakkerlak, rat, gebroken deuren, watervallen in huis en nog veel meer, we hebben veel meegemaakt! Thanks Carlien en Ellen voor deze fantastische tijd!

Maargoed, eenmaal in 't vliegtuig gingen we opweg naar Java. Na de landing op Surabaya airport en een snelle maaltijd in de taxi naar het treinstation.. taxischauffeur: welk treinstation? wij: Ja geen idee, doe maar iets!.... dus kwamen we een half uur later bij t verkeerde treinstation aan! Dus wij als hulpeloze toeristen met ons koffertje een beetje hulpeloos voor ons uit staren.. en dan komen er al snel een paar mannetjes die je maar al te graag willen helpen. Dus wij op de Ojek voor 20000 roepiah naar 't goede treinstation. Nadat we de kaartjes gekocht hadden.. z;n ruime 40cent naar onze volgende bestemming Malang, hadden we ineens zeeen van tijd over omdat de trein pas in de avond ging. Wat dan? Nou dan pakken we de reisbijbel erbij, de Lonelyplanet en dan kijken we wat er allemaal te doen valt in Surabaya. De dierentuin, dat leek ons wel wat. Dus weer op een andere Ojek naar de dierentuin om aapjes te kijken. Het was een grote dierentuin met heel veel dieren. Soms wat te veel in een hok en 't onderhoudt van de dierentuin liet ook hier en daar wat te wensen over. Maargoed het was mooi tijdverdrijf. Na de dierentuin nog even naar Plaza Surabaya mall om wat te eten en winkeltjes te kijken. Maar met de koffer en na 5 omgereden kledingrekken later hielden we t toch maar voor gezien!
Op naar de trein die een vriescel bleek te zijn en na 3 uur trein had ik t toch wel heel erg koud. Gelukkig was de homestay die we geboekt hadden niet zo ver lopen, en konden we snel gaan slapen!

Na een lekkere nacht slapen gingen we in de ochtend er maar op uit om Malang te verkennen. De dag erna zouden we alweer doorreizen naar Yogjakarta dus we hadden een volle planning. Na een ontbijt bij warug Oen, die sinds 1930 gasten gezelligheid geeft, een Nederlandse warung, en een kop koffie verder hebben we de rest van de dag de stad verkent. In Malang kan je nog heel duidelijk de koloniale tijd terug zien, waar de Nederlanders de baas waren in Indonesië. Vooral aan de gebouwen in duidelijke Nederlandse koloniale tijd kan je het goed terug zien. Ook aan de vele straatnamen die vaak Nederland georienteerd zijn. Na een dag wandelen door Malang en een mislukte zoektocht naar een bioscoop verder, gingen we maar eten. In een heel leuk restaurantje Ingill, ook daar veel Nederlandse details en super lekker eten. Moe maar voldaan naar huis want in de ochtend te trein naar Yogjakarta, een treinreis van 8 uur.

Toen we de dag erna, na die 8 uur treinreizen, in Yogjakarta aankwamen hadden we een leuke homestay (natuurlijk gevonden in de reisbijbel) gevonden. In een echte Kompang genaamd gang 2. Leuk smal straatje vol homestays en restaurantjes. Na zo'n lange reis toch wel moe en na 't eten zijn we dan ook vroeg gaan slapen. Want het was de dag erna ook weer vroegdag omdat we om 3.45 werden opgehaald voor een trip naar de Borobudur. Met een start bij een zonsopgang (die helaas een beetje erg bewolk was) en daarna de Borobudur zelf. Vanaf de Borobudur heb je een heel mooi uitzicht en de tempel zelf is ook heel mooi.. zeker een bezoekje waard!
Na het Borobudur avontuur en eenmaal terug in de homestay hebben we nog even een paar uurtjes geslapen. Daarna nog een beetje Yogjakarta verkend. Hele leuke stad en leuke mensen. Ook kwamen we op een gegeven moment ook een paar gekke indos tegen die allemaal slangen en hagedissen bij zich hadden. Nou daar wil ik wel mee op de foto! En dat vonden ze maar al te leuk dat ik dat wilde dus voor dat ik het wist had ik een slang om mijn nek en een hagedis in mijn hand! Ja erg leuk!

Na Yogjakarta door naar Solo. In Solo was niet zo veel te doen.. maar we hebben ook niet echt de moeite gedaan, want na al dat fulltime reizen waren we ook wel moe. Dus na een klein rondje door Solo waar we door gebrek aan stoep of versperde stoep door warungs bijna 20 keer plat waren gereden zijn we terug gegaan naar de homestay.Wat trouwens een hele mooie was! Met zwembad en mooie kamers, groot ook en in geheel Javanese stijl. Heel mooi, in de avond nog Gamalan muziek voor het slapen gaan.. en dat voor 1500000... zo'n 12 euro. Niks te klagen!

Na een dag in Solo zijn we terug gegaan naar Surabaya. Waar we nog een keer Carlien en Ellen ontmoette, die net afscheid hadden genomen van alles en iedereen op Lombok en aan het begin stonden van hun 11daagse reis door Java en daarna door gaan naar Nederland. Ze waren een beetje down, afscheid is ook moeilijk en dat was ook zeker van hun gezichten af te lezen. We hebben in Surabaya nog een leuke dag gehad met onder anderen winkelen, bezoek aan een onderzeebootmuseum en een super gave leuke grappige film in de biosvoop: The Heat. Ik heb me toch de hele film in een scheur van 't lachen gelegen! Geweldige film, zeker een aanrader!
Na ook deze dag tot een einde was het afscheid deel twee nemen van Carlien en Ellen. Tot in Nederland dames!

Gisteren, woensdag, terug naar Lombok! Ook weer heel fijn en een echt welkom thuis gevoel. Met een lift van Sunday en Dani terug naar Montong... Daarna gezellig met zijn alle eten, break the fasting! Want het is nu inmiddels week twee van de Ramadhan.
Ja.. the final countdown is dan toch echt begonnen. We heben nog leuke dingen in het vooruitzicht.. nog een dagje gili air, nog een dagje central Lombok, nog hier een keer eten en nog bij die langs. En natuurlijk niet te vergeten ons eindgesprek met onze leraar Marry die naar Lombok komt om speciaal voor ons een dagje van haar vakantie in Indonesië op te offeren om ons eindgesprek in Indonesië te houden! Een beetje spannend maar ook zeker erg leuk om alles te kunnen laten zien aan haar!

Nou, dit wassie dan al weer.. voor alle Nederlanders, opgepast, Marleen komt weer bijna terug.. dus beter bereiden jullie je alvast voor!

Groetjes, Sampai Jumpa!

• 18 Juli 2013 - 08:49

Ha Leen en Co,

Mooi verslag zeg. Die koffer van jullie zit straks proppie vol met de mooiste verhalen en ervaringen. We hebben minstens een week Gardameer nodig om alles te horen.. daar zien we nu al naar uit. Wie had van tevoren gedacht dat jij nog eens poepkoffie adept zou worden en slangenmens en lizzard liefhebber. Het kan verkeren zei Bredero lang geleden al eens en zo is het ook.

Hier in de polder gaat alles gewoon zijn gangetje. De rivieren vinden traag hun weg door ons lage land, met mooie uiterwaarden en loom grazend vee. De bossen bij Cis liggen er prachtig bij in de zomers warmte en 's avonds bij zonsondergang komen de reetjes (mooi woordje) tevoorschijn in het open veld. In de tuin hoor je het zacht ruisende geluid van de sproeier want het wordt al een beetje droog. De boeren hebben al een beregeningsverbod.

Ondertussen hebben we een hele serie geslaagden gefeteerd dit jaar, wel een stuk of zeven geloof ik alles bij elkaar. En volgend jaar gaat dat gewoon door, want dan staan in ieder geval Sander, Jan en jij op de rol en dan zal ik er nog wel een of twee vergeten. Floor heeft er wel het meeste werk van gemaakt met twee modeshows en een diploma uitreiking op school. Trotse ouders en dito aanhang natuurlijk, leuk om mee te maken hoe het jonge volkje zijn weg in de grote mensenmaatschappij vindt.

Jan is ondertussen alweer aan het neuro imagen bij het Petrus Donders Instituut In Nijmegen. Top vakantiebaantje hoor. En Floor verzorgt de oudjes in Huize Compostella. Dat levert op zich al mooie verhalen op. Vraag Floor maar eens hoe dat zit met dat 'lieve meiske met die rooie kuif'. En bij Cis zijn ze allemaal aan de fruitplukkerij bij het bedrijf van Remko's vader. Vroeg op, hard werken, maar weer wel lekker op tijd thuis. En, een mooi centje bijverdienen natuurlijk. Goed voor de lokale economie in Italie over een paar weken.

Weet je dat Floor ondertussen een mooi huis heeft gevonden in Amsterdam. Via Ted, de fietsmaat van Arjan. Wat een bofkont, een prachtig woonhuis (de bewoners hebben een tweede huis in Griekenland waar ze meer dan een half jaar verblijven) en dan nog op loop/fietsafstand van de Amfi. En....groot voordeel....in de weekends, als Floor thuis is, hebben de parents een pied a terre in de hoofdstad. Tof geregeld Floor :).

Bij de overburen hangt ondertussen de groen oranje Vierdaagsevlag uit. Hij heeft meeloopgasten in huis. ook Remko van Pauline doet mee, al voor de derde keer geloof ik. Vandaag is de Groesbeekse dag, met de Zevenheuvelenweg. Floor heeft tijdens de avondfeesten meegedaan met de opname van een videoclip voor een of andere muziekband. Binnenkort op TV en/of You Tube te bewonderen. Ben benieuwd.

Zo, ik ga ermee stoppen, want ik moet aan het werk. Afspraak met een klant in Boxmeer, dus lekker in de buurt en mooi op tijd weer thuis. Groetjes van iedereen uit de Sultzbach, nog een paar fijne weken samen met Abid & friends. Ennuh...Hati-Hati!

• 18 Juli 2013 - 09:48

Wim De Wit:

Hoi Marleen,

Jij maakt wat mee op stage,wij gingen vroeger op de fiets naar een school in Utrecht en probeerden daar les te geven. Maar jij maakt de reis van je leven en beleeft de leukste avonturen,die je dan nog eens op zo'n manier vertelt dat het lijkt of we er zelf bij geweest zijn. Misschien zou je die kunnen bundelen tot een reisboek met foto's. In ieder geval nog veel plezier en tot kijk in good old and very hot Ravenstein.

groetjes,
    Wim de Wit

• 18 Juli 2013 - 12:44

Kees:

Goed idee van Wim, een mooi foto reisboek met alle leuke verhalen en ervaringen.

• 27 Juli 2013 - 11:46

Ha Leen,

Dark skies over Ravenstein! De radio geeft code oranje aan en dat betekent zware regenbuien. Het begint net te regenen, het onweer nadert in de verte. Nu zit ik lekker buiten onder de kap want de temperatuur is nog steeds warm. Ook vandaag weer een graad of 28. En deze week hebben we een officiële hittegolf genoteerd in de polder. Heel bijzonder.

Deze week was het ook weer celeb-week. Afgelopen zondag kreeg België zijn nieuwe koning. Bijnaam Filip Flater, omdat zo af en toe een beetje veel onhandig is met zijn uitspraken. En de hele week de volledige wereldherstel in actie voor het St. Maryhospital in Londen, in afwachting van de baby van Kate en William. Totale mediagekte en vette komkommertijd. Uiteindelijk is hetgeen baby-boy geworden en hij heet George, derde in de lijn van troonopvolgers en dat vinden ze wel heel belangrijk in the UK.

Vakantielogistiek gezien kan ik melden dat Floor vannacht thuis is gekomen van haar vakantie met Maaike in Portugal. Ze hebben samen een toffe tijd gehad volgens mij. Straks horen we alle (of bijna alle) verhalen, want nu slaapt ze nog. Mamma en Geer zijn een weekje naar Luxemburg. Lekker wandelen en eten denk ik zo. Met heel mooi weer, dat is zeker.

Voor mij is vandaag de vakantie begonnen. Super top, lekker drie weken relaxen en nog meer niks doen en zo. Plus een weekje Gardameer natuurlijk, daar hebben we zin in.

Hendrik Jan heeft ondertussen een huis geboekt voor HV aflevering 2013. Heel mooie plek. Alhoumont, het huis met de paardjes, we zijn er al een keer geweest. Joep en Jan zien het helemaal zitten.

Voor jou zit het bijna op in Blok E. Beetje mixed feelings denk ik zo, je het hebt zo'n mooie stage achter de rug. En een geweldige beoordeling met die 8,5. heel bijzonder dat je stagedocent op bezoek is geweest tijdens haar vakantie.

Nou, dat was het weer voor vandaag. Zoals altijd, groetjes uit de Sultzbach ennuh Hati-Hati.