A hug is like a boomerang - you get it back right - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu A hug is like a boomerang - you get it back right - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

A hug is like a boomerang - you get it back right

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

15 April 2013 | Indonesië, Mataram

Hallo luitjes!

Hier een update vanuit Lombok, het Lombok waar ik me ondertussen erg thuis voel! Maar dat hadden jullie uit mijn vorige verslagen ook wel kunnen opmaken! Maar ook het nieuws vanuit Nederland hou ik bij, zo weet ik nu dat Jimmy, de kat, zich verdubbeld heeft in size sinds ik weg ben.. weet ik ook dat Jan ’t huis in Ravenstein aan het veranderen is in Knox.. weet ik dat de begroting van de troonwisseling 1.5 miljoen goedkoper uitvalt.. het aapje van Justin Bieber in beslag werd genomen in Duitsland vanwege verkeerde papieren.. weet ik dat Floor een super mooie eindcollectie aan het maken is.. weet ik dat Mama, Geer, Jan, Floor en Nina bijna aan het inpakken zijn voor de reis hierheen en weet ik ook dat het goed gaat met Opa en Oma na twee leuke foto’s vanuit Nederland! Goed om te horen! Dus ook aan de andere kant van de wereld weet ik precies wat zich er in dat kikkerlandje afspeelt!

Nu weten jullie dat ik ook bijna jarig ben, nog 9 dagen en dan wordt ik 21! Nu weten ze dat hier ook en zijn ze een surprise aan t plannen en ik wordt er helemaal gek van! Ik ben, zoals jullie ook vast weten, vrij nieuwsgierig aangelegd.. maar nog 9 dagen wachten I guess!

Ondertussen merk ik ook dat ik me aardig goed weet aan te passen aan de cultuur, aan het tempo en aan de gewoontes. Jullie geloven het of niet.. en vooral Jan, Floor en papa zullen het moeilijk geloven.. ik kan tegenwoordig tegen de boer en de vinger-af-lik geluiden.. haha wie had dat verwacht. Nu moet ik meteen erbij zeggen dat dit geen vrijkaart is voor als ik straks weer in Nederland ben natuurlijk! En ook hoe planmatig ik ook was in Nederland.. dat is helemaal weg! Ik plan alleen nog maar skypeafspraken met school en verder zie ik wel hoe ik de dag doorkom.. leven met de dag hier dus!

Nu even terug naar de week.. ik realiseer me nu net dat ik vrij weinig over mijn stage schrijf. Ik loop toch echt iedere dag stage.., het lijkt misschien soms alsof het hier lang leven de lol is…………………………………………………. O wacht, dat is ook zo! Haha want ook op stage heb ik het erg naar mijn zin. Nu zijn we ondertussen begonnen met de projecten. We (Ellen en ik) gaan een feedbackformulier opstellen zodat de leraren aan hun eigen competentieontwikkeling kunnen werken, we zijn at the moment een pen pals project aan het opstarten waar de leerlingen van onze school met een school met Nederland gaan schrijven en we gaan binnenkort ook op huisbezoek. Maar bovenal zijn de leerlingen en leraren zo leuk en aardig! Iedereen lacht als we aankomen, iedereen zegt goede morgen en hati hati (kijk uit op de weg) als je weer weg gaat.. ook al gaat het natuurlijk wel allemaal op z’n elf vijfendertigste, erg Indonesisch dus, het is geweldig op stage!

Afgelopen vrijdag ben ik samen met Carlien en Abid naar Noord-Lombok afgereisd met de scooter! Hoewel ik die rit nu zeker al een stuk of 10 keer heb afgelegd.. het blijft zo mooi. Aan de ene kant de zee, aan de andere kant bergen en heuvels, groene palmbomen en anderen natuur.. in een woord geweldig! In Noord-Lombok zijn we naar Ade geweest, een vriend van ons! Ade kan trouwens super super goed zingen! Jammer dat de filmpjes niet geüpload kunnen worden maar dat zien jullie in augustus wel! Bij Ade hebben we gewoon lekker gezellig lol gemaakt en gelachen! Heerlijk z’n lambaldag en gezelligheid!

Ook ben ik gisteren weer naar een graduationparty geweest! Haha het zal weer eens niet.. een week zonder feestje.. dat kan natuurlijk niet. Dit keer was het een redelijk eindje rijden, namelijk naar zuid Lombok. Met de auto reden we rond een uurtje of half 11 aan.. ongeveer 2 uur later dan afgesproken! Haha, Indo’s! Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming trokken Linda en ik natuurlijk meteen de aandacht.. BULE (blanke buitenlander..) BULE BULE!! Na t eten was t dan ook meteen, eerst verlegen (maar dat was ook snel voorbij) of ze met ons op de foto mochten, nou vooruit dan.. voordat ik dat gezegd had stonden er al 15 mensen om ons heen! Haha… blijft leuk. Echt zo’n maxima gevoel! Na de fotosessie gingen we weer naar iemand anders huis om daar kokosnoten te drinken en te eten! Ook daar werden we weer als Maxima’s ontvangen! Na een leuke dag vol indrukken van de cultuur, mensen en het leven hier zijn we weer naar Montong Kedaton, Blok E no. 4 vertrokken, zo’n 90 km wat zo’n 2.5 uur in beslag neemt hiero!

Ondertussen spreek ik ook al een aardig woordje Indonesisch.. volgende week is dan ook het examen van de bahasa Indonesia cursus, ik ben benieuwd. Als t goed is kan ik straks een extra certificaat aan mijn CV toevoegen.. dat is natuurlijk altijd leuk!

Nou voor de komende week zijn we weer uitgenodigd om bij vrienden thuis te komen eten.. bij Prema waar de moeder voor ons gaat koken en bij Sunday waar de Oma voor ons gaat koken! Het kan niet op hier! Dan gaan we zondag nog een tripje maken naar Kuta beach Lombok en verder zie ik ’t wel weer 

De laatste alinea wil ik dan even weiden aan mijn lieve huisgenootjes. Want ze zijn echt heel lief! We hebben zoveel lol maar ook tijdens de moeilijke momenten zijn we er dan ook echt voor elkaar! De knuffel die je soms nodig hebt, die kan ik altijd van ze krijgen! Dus daar wil ik mijn lieve huisgenootjes voor bedanken! <3

Nou mensen van ’t goede leven! Ik ga d’r maar weer eens vandoor, want ik ga met Linda Prison Break kijken! :-D

  • 15 April 2013 - 15:26

    Sven Megens:

    Hey Marleen,

    Wat super om weer te horen dat het zo geweldig goed met je gaat!
    Ik zie in al je verslagen dat je er echt van geniet, dat moet je ook vooral doen, en ook super om te horen dat je zoveel vrienden hebt gemaakt.
    Hier in Nederland hou je het ook goed bij, nog een nieuwtje, het zonnetje schijnt eindelijk.
    Wel rustig blijven afwachten op je verrassing voor je verjaardag he, hoe moeilijk het ook is.
    Ook mooi om te horen dat jullie als echte maxima's ontvangen worden.
    Maar wow wat een lange trip rijden (2,5 uur) voor 90 km.
    Heel veel plezier daar nog, en hou ons op de hoogte met je verslagen he!

    untuk berpuasa dan bersenang-senang (ik hoop dat dit goed is want het komt uit google translate)

    Gr. Sven

  • 17 April 2013 - 09:51

    Kees:

    Ha Leen,

    Wat is het leuk om te lezen dat jullie zo gemakkelijk contact maken met de mensen van Lombok. En de vriendelijkheid en gastvrijheid die jullie ondervinden. Het is echt bijzonder dat je overal wordt uitgenodigd en bij wordt betrokken. Dat is ook een compliment aan jullie zelf hoor, blijkbaar slaan jullie de goede snaar aan om het vertrouwen te krijgen. Heel goed is dat. En ook mooi om te lezen dat je tussendoor nog tijd hebt om stage te lopen :).

    Ja, je verjaardag komt eraan. Ja, ze zijn wat aan het voorbereiden. En ja, er komt deze week een pakketje aan (als de post meewerkt). En ja, je bent niet een heel klein beetje nieuwsgierig aangelegd maar misschien wel een beetje veel. Dus lieve Leentje, wacht maar lekker af wat er komen gaat. Daar hebben wij alvast voorpret van.

    Ondertussen wordt het hier lente. De planten ontluiken, de eerste groene waas ligt over de bomen. Nog even en de magnolia in onze tuin staat in volle bloei. Daar wordt Nederland blij van he, na al die maanden van winterse kou. En met nog een paar vrije feestdagen in het verschiet de komende weken hebben we een mooi vooruitzicht. Cis en ik denken erover na om de Rode Kriis Bloesemtocht te gaat wandelen in de Betuwe. Dat hebben we vorig jaar ook gedaan en dat was prachtig.

    Over feestdagen gesproken. 30 april komt steeds dichter bij. Nederland tooit zich Oranje om de troonswisseling te vieren. De kroningliederen vliegen ons om de oren. Ga naar You Tube:
    - 3JS kroningliederen Zo mooi als jij (wat heeft dit met 30 april van doen?)
    - Henk van der Maten: lied voor koning Willem-Alexander ( luisteren - is julie niveau)
    - NIeuw kroninglied loopt fout af (heel fout - niet luisteren)
    - Koning van alle mensen (toppertje- luisteren!!!)
    - André Rieu Kroningswals (toppertje - ook luisteren!!!)

    Verder goed om te weten:
    - NS zet extra lange treinen in op 30 april tot laat
    - NS vraagt reizigers geduld op 30 april
    - Amsterdam ziet af van 150.000 ballonnen
    - Vicepresident Argentinië bij troonswisseling (oei!!)
    - Willem Alexander geen protocol fetisjist
    - geen groot TV scherm meer te krijgen in Nederland

    Verder zijn we benieuwd hoe de straat van Linda in Uden Oranje uitpakt. En natuurlijk hoe Blok-E nr 4 wordt omgetoverd tot Holland House Lombok om het feestje mee te vieren.

    Nou, groetjes uit de Sultzbach, tot meer nieuws en meer klets uit de polder. Ennuh...Hati-Hati








  • 18 April 2013 - 14:20

    Wim De Wit:

    Hoi.Marleen
    Vandaag jouw leuke kaart ontvangen (18 april). De post van jou naar hier doet het wel dus,maar mijn brief van
    14/2 zwerft nog ergens rond. Geniet van jouw leuke verslagen. Alvast van harte gefeliciteerd met je 21ste
    verjaardag op 24 april,maar kan helaas niet langskomen,omdat ik s'avonds dan niet meer thuiskom.
    Dan ben ik in ieder geval niet de laatste om je te feliciteren.Een fijne dag toegewenst en veel plezier
    met je collega's.

    Groetjes,
    Wim de Wit

  • 19 April 2013 - 19:19

    Kees:

    Ha Leen,

    Weer een Koningslied. Ga naar You Tube, het heet 'Het Koningslied-John Ewbank (officiële versie)'. Een heel bijzonder lied. Een paar keer luisteren en de tekst goed bekijken. Is gisteren uitgekomen en er is veel discussie over in de polder. Wat vinden jullie ervan in Blok-E nr 4?

    Nog meer nieuwe k(r)oningsliederen:
    - Kroningslied -Helga Buitelaar
    - Koningslied - Orkest van de koning
    - Kroningslied - De Royalties
    - Koningslied - Dries Roelvink
    - Kroningslied - Melvin Bonnet
    - De koning is een DJ - Zangmakers
    - Koning Pils - Gebroeders Ko

    En zo verder, het houdt niet op. Alles te vindennop You Tube. En let op het nieuwe Oranje symbool: drie vingers in de lucht, van de W van Willem. Het wachten is nu op een Koningslied uit Lombok. We zijn benieuwd wat onze eigen expats bedenken.

    Groetjes uit de Sultzbach ennuh...Hati-Hati




  • 21 April 2013 - 16:26

    Kees:

    Ha Leen,

    Jan, Jimmy en Kees samen op de bank lekker Luik-Bastenaken-Luik kijken. Als echte sportfans weten jullie wel dat het dan over wielrennen gaat. Mooie koers door het Ardenner land. Met plekken waar wij ook zijn geweest in de HV's weet je wel. By the wat, Hendrik-Jan is alweer aan het kijken of hij een mooi huis kan vinden. Prima toch, want een mooie traditie ondertussen.

    Het officiële nieuwe Koningslied van John Ewbanks heeft zoveel negatieve reacties opgeleverd dat het is ingetrokken. Zelf in het buitenland praten ze erover in de pers. Nu hebben we het probleem dat er geen lied is om op 30 april met zijn zestien miljoenen samen te zingen. Hebben jullie in de Gordel niet een goed idee? Red het vaderland.

    De koffers van Jan staan al klaar om gepakt te worden. Floor kan bijna niet wachten tot ze in het vliegtuig zit. En mama, Geer en Nina staan ook helemaal in de startblokken. Het wordt vast een mooi vakantie samen.

    Nou, dat was het weer voor vandaag, ik ga nog ff een beetje klussen, wassen, ruimen, koken, tuinieren, strijken, poetsen en Jimmy eten geven en zo. Plus de laatste 33 km kijken van LBL, spannend! Groetjes uit de Sultzbach ennuh Hati-Hati...





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 39680

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: