Don't go through life, grow through life! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Don't go through life, grow through life! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Don't go through life, grow through life!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Maart 2013 | Indonesië, Mataram

Zitten op de bank, voetje omhoog, aan ’t nagenieten van de dag! Want wat heb ik vandaag een super vette gave dag gehad! Ik heb zoveel gezien, meegemaakt, ervaren en gedaan! Vandaag ben ik namelijk met mijn nieuwe Indo vrienden naar de watervallen geweest! Toen Abid vroeg of ik mee ging naar de watervallen, dacht ik eerst; zal ik dat wel doen in m’n eentje? Maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb!

Vanochtend vroeg om half 8 ging mijn wekker, ik opstaan en aankleden en eten, roti smeren, water pakken en tas inpakken en gaan. Ik had met Agus bij Mataram Mall afgesproken en vanaf daar gingen we richting central Lombok waar we weer hadden afgesproken met Abid (zijn dorp ligt in central Lombok). Traditiegetrouw was ik natuurlijk weer belachelijk op tijd (kan het hier toch niet helemaal afleren, dat op tijd komen) en Agus een half uur te laat! Maar ik heb vandaag iets gehoord waarvan ik dacht, ja dat klopt. Namelijk: European people are like time is money, and Indonesian people are like better later then never! Toen dacht ik, welk van de twee doet nu de meest kwaad? Indonesische mensen zijn wel altijd te laat met alles, maar ze doen het wel en gastvrij dat ze zijn. Westerse mensen zijn zo gefocust op succes en geld, dat er individualistisch gedacht wordt en er veel mensen me passeren. Ik denk dat ik dan toch meer voor de Indostijl ga…..

Maar goed, om terug te komen op mijn avontuur: eenmaal aangekomen in central Lombok had Abid ook nog zijn zusje, nichtje en een neef mee. Abid zij: Marleen ik rij wel, het is een slechte weg en niet zo veilig… ik dacht.. nou oké dan maar ik denk dat ik het zelf ook wel kan hoor…. Haha maar goed dat ik dat niet gedaan heb en mooi achterop gegaan ben.. want er was gewoon letterlijk geen weg! Dus al half slippend en stuiterend zijn we verder naar de watervallen gereden, en natuurlijk heelhuids aangekomen!
Even voor het plaatje, central Lombok, daar is geen toerist te vinden, het is er arm en het uitzicht is hardwerkende mensen op de sawa’s. Hier en daar een koe en erg rual. Het is echt totaal anders dan wat ik tot nu te had gezien. Eenmaal wat hoger in de bergen ging het rual gebied over in de bushbush.. letterlijk, want ineens sta je midden in het regenwoud! Wat super super mooi! De watervallen die ik heb gezien waren gewoon gordijnen van water die naar beneden vielen! Echt geweldig mooi! Als t goed is heet Agus mooie foto’s gemaakt die ik later met jullie zal delen natuurlijk! 

Na het geweldige avontuur bij de watervallen, gingen we weer met de scooter de berg af.. ook dit keer weer veilig beneden gekomen! Effe een uurtje geschuild tot er een regenbui was overgetrokken en weer verder! Op naar de warung: Marleen you have to try Bakso! Okay, I will try Bakso.. dus ik Bakso proberen, een soort soep, met noodles en ballen erin. Een echte aanrader want het was super lekker! Na de stop bij de warung gingen we even bij Zan in zijn dorp een kijkje nemen. Hij had wel een backgarden met kokosnoten die ik kon proberen! Haha, een backgarden.. dat was gewoon de bushbush zelf! Dus ik daar kokosnoten uit de boom slaan, open hakken en t sap drinken en t vruchtvlees eten, heel anders dan je in Nederland kan vinden in de supermarkt!

Na de kokosnoten had inmiddels het hele dorp al gehoord dat ik er was. Iedereen had zich verzameld bij het plaatselijke schooltje, dus wij er heen gegaan. Echt werkelijk iedereen vond mij zo bijzonder en alle kinderen op mij afrennen en aanraken. Iedereen op de foto met mij. Ook begon er spontaan een Engelse klas waar ik me even ging voorstellen zodat zij dat als toets moesten opschrijven en daar kregen ze en punt voor! Dus ik vertellen en de kiendjes aandachtig luisteren! Erg leuk!
Na nog een fotosessie en allemaal dankjewels en doeis zijn we maar weer op de scooter gestapt. Op naar huis. Abid en Zan zo aardig om mij even naar huis te rijden (45 min heen, en voor hun dus ook nog terug!)

Half acht begon mijn dag, half 6 was ik weer thuis. Wat je in 10 uur niet allemaal mee kan maken! Ik heb er zo van genoten, en ook nog eens de grote lol gehad en mooie gesprekken gevoerd. Ik begin steeds meer van de cultuur te begrijpen. Ik blijf erbij , iedereen is hier heel aardig en willen ook graag helpen! En als je op straat rijdt met je scootertje, kom je de gekste dingen tegen. Overbeladen auto’s, scooters en vrachtwagens, met 5 man op een scooter en verkeerschaos waar je U tegen zegt. Kijk je verder om je heen dan kan je vanaf je scooter nog veel meer zien: mooie sawa’s, groene palmbomen en bananenbomen, dieren, kraampjes, feesten op zondag- familiedag, ik kijk mijn ogen uit..

Oja, om even terug te komen met dat voetje op de bank van t begin. Eerder deze week ben ik mijn mijn enkel tegen een uitlaat van een motor aangekomen... gloeiend heet, verbrand dus. flinke blaar.. maar vandaag na het waterval avontuur is het open gegaan en is het volgens mij gaan ontsteken... dus misschien morgen even langs de dokter hiero, just in case!

Oja en dan nog iets! Sinds gisteren zijn Ellen en ik echte wedding crashers geworden. Op de sportochtend werden we even meegevraagd of me mee wilde naar een sasak-moslim wedding.. in onze sportkleding na een ochtend in de hitte heb staan badmintonnen.. maar dat doen we natuurlijk gewoon. Dus iets underdressed zijn we daar een gegaan en ook deze keer was het erg mooi! Alleen was dit meer een receptie: bruid en bruidegom feliciteren, eten, foto's maken en laten maken, bedanken en dan weer gaan! haha, maar wederom weer een mooie en onverwachtse ervaring!

Ondertussen houd ik ook bij wat er daar in Nederland allemaal gebeurt, de leuke maar ook de moeilijke dingen! Ik ben ik gedachten, ook al ben ik zo ver weg, bij jullie……!

En hier wil ik nog even mee afsluiten:

Life is a song - sing it.
Life is a game - play it.
Life is a challenge - meet it.
Life is a dream - realize it.
Life is a sacrifice - offer it.
Life is love - enjoy it.

by: Sai Baba

Voor nu is mijn dag geslaagd, voldaan en met dat gevoel ga ik dan ook slapen! Selamat Tidur iedereen!

• 17 Maart 2013 - 16:39

Kees:

Geweldig verhaal Marleen. Je maakt niet alleen een stage reis voor school. Je maakt niet alleen een culturele reis op het eiland. Je maakt ook een reis met/in jezelf. Heel mooi om te lezen hoe het allemaal voelt en welke gedachten je hebt bij alles wat je ziet en meemaakt. Heel waardevol, echt toppie!

Even oppassen met die brandwond aan je been. Ik las op de email dat je contact hebt met Cis hierover. Wel even goed doen wat wordt geadviseerd he, dus morgen even naar de lokale medicijnman en ff naar laten kijken.

Ik ben super benieuwd naar de foto's. Groetjes uit de Sultzbach, ennuh...hati-hati

• 19 Maart 2013 - 14:34

Wim De Wit:

opahakkuh@tele 2.nl

• 19 Maart 2013 - 14:42

Wim De Wit:

Marleen,
    Prachtige enthousiaste reisverhalen,alsof ik er zelf bij ben.
    Door jouw verhalen ben ik de scriptie over Augusta de Wit (schooljaar 1963/1964) aan het overtypen met een (kromme) vinger.
    Zal hem voor je bewaren bij thuiskomst,want mijn brief van 14/2 is ergens onderweg blijven hangen.
    Zet 'm op witte muizen en veel houdoe.
    Wim de Wit

• 20 Maart 2013 - 07:18

Kees:

Je zou het bijna niet zeggen als je je neus buiten de deur steekt, maar vandaag 20 maart om twee minuten over twaalf begint hier in Belanda de lente...echt waar!

• 20 Maart 2013 - 14:26

Hendrik Jan:

Ha die Marleen,

Ja, vandaag is hier de lente begonnen, en jawel, als ik nu naar buiten kijk is het helemaal wit, van de sneeuw!
    Nog even en wij hebben een witte Pasen.
    Leuk om al jouw verhalen te lezen, en super dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Opa en Oma hebben inmiddels al 2 kaarten van je gekregen, ze zijn apetrots op je.
    Wij blijven je volgen, ben benieuwd waanneer je een keer gaat "Skypen" met tante Norma.

Groeten,

Hendrik Jan

• 23 Maart 2013 - 08:05

Ha Leen,

Zaterdagochtend tien over zeven. Lekker rustig aan de keukentafel. Jimmy heeft zijn buikje al rond en likt zijn snor. Lekker bakkie koffie en gebakken eitje. Zonder brood natuurlijk want Dr. Frank rules. Dat gaat ook goed, stapje voor stapje slaat het wijzertje van de weegschaal meer de goede kant op - het is toch 'meten is weten' he.

Het belooft vandaag een mooie lentedag te worden. De weerman voorspelt 5 cm sneeuw en een gevoelstemperatuur van -15 graden. Ja, je leest het goed! Het koudste begin van de lente sinds weet ik hoe lang. De mensen worden er sjagrijnig van was gisteren op het nieuws. Maar ja, we moeten hier ook wat te klagen hebben in de polder, anders gaat het niet goed met ons.

Ik zag gisteren een foto langs komen van je nieuwe Indonesische vriendje. Chico heet ie geloof ik. Speels, met een mooie glanzende vacht. Hoort ie bij het huis? Het lijkt me in ieder geval geen vubarakat om te zien. Er kwamen nog meer foto's op de app langs. Van mooie shirts van Floor, zelf geknoopt en geverfd. Prachtig gemaakt, met vakmanschap, ze heeft er ook al twee verkocht begrijp ik. En ja, dan kregen we ook nog het bericht dat a.s. maandag onze nieuwe bank komt. Super lounge model, een hoekbank met twee fauteuils erbij. We zijn benieuwd. De oude bank wordt gedemonteerd en gefileerd, van de goede stukken leer gaat Floor tassen maken en zo. Hartstikke slim natuurlijk, goedkoop en hergebruik van materiaal. De Sultzbach is goed bezig begrijp je wel.

Nou, daar laat ik het even bij. Direct gaan Floor en ik samen naar de olifant en inslaan voor deze week. Het belooft een lekker rustig weekendje te worden. En volgende week is het al Pasen. Met op donderdag samen met Cis naar de Mattheus natuurlijk! Topsport kerkbank zitten, maar wel heeeeeeel mooie muziek. En, vooraf lekker samen een hapje eten. Dr. Frank kan me dan even gestolen worden, dat begrijp je wel.

Groetjes uit de Sultzbach, ennuh...Hati-Hati

• 24 Maart 2013 - 18:45

Ha Leen,

Ik las net over het hondje Uggie. De meest beroemde filmhond van Hollywood en de enige viervoeter met eigen pootafdrukjes in de Walk of Fame. Maar vergeet ook niet Oscar de chimpansee. Het arme aapje dat zijn moeder verloor en werd geadopteerd door de leider van de chimpansee groep. Ze zijn te zien op Google en You Tube. Zo zijn er ook nog Elmo en Bokito en nog een verlamd varkentje dat twee achterwieltjes heeft. Allemaal dieren met een bijzonder verhaal. Je hebt er verder niets aan op Lombok natuurlijk, maar misschien een leuk onderwerp om eens te bespreken in de studentengroep onder de palmen aan het strand met een lekker koel biertje erbij. Ja toch, niet dan? Groet uit de Sultzbach ennuh...Uggie-Uggie

• 24 Maart 2013 - 18:51

Kees:

Nog meer dieren in het nieuws: Eddie de otter, het varkentje Bertje (bijnaam Porno Bertje), Sharky de vriendelijke pitbull en natuurlijk Knut de Ijsbeer waar we al eerder over hebben geschreven. het is maar dat je het weet

• 24 Maart 2013 - 18:57

Kees:

Kijk ook naar Kuikentje Piep, met zijn hit op alle Europese hitparades, super irritant. En dan tenslotte Little Miss Kisses het roze hondje uit Amerika. Allemaal te vinden op You Tube