Hindu wedding! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Hindu wedding! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Hindu wedding!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

14 Maart 2013 | Indonesië, Mataram

Vandaag was het dan zo ver! Gisteren te laat naar bed, maar vandaag toch nog een half uur voor de wekker wakker…! Ik werd wakker met zo’n gevoel wat je vroeger altijd had als je op schoolreisje ging….  haha!

Maar goed, bed uit, ontbijten, omkleden, tandenpoetsen, roti smeren, en scooter sneeuwvrij maken……………………………. Onee, dat moeten jullie in Nederland heb ik me laten lezen op facebook, en gaan met die pisang!

Eenmaal op stage aangekomen werden we al bijna vanaf de scooter de salon in getrokken! Preparing Marleen and Ellen! De Picasso van de salon had Ellen en mij omgetoverd tot extraverte witte indo’s in traditionele kledij. Ellen was als eerste aan de beurt, de trend is hier om er zo wit mogelijk uit te zien. Nu zien wij er al wit uit, maar daar had Picasso geen rekening mee gehouden. Dus hoppa een laag witte foundation op Ellens gezicht, net een clowntje. Dat zag Picasso ook toen hij eens goed keek, dus 2/3 van de witte laag foundation er weer af.

Maar goed, 15 lagen foundation, poeder, net wimper, plakkers voor oogleden, oogschaduw in 3 kleuren, mascara, oogpotlood, rouge, wenkbrauwpotlood, lippenstift en lipgloss later… waren we klaar om ons haar te laten doen. Vervolgens werden we in onze sarongs en blousejes gehesen (stikheet) en de waaier erbij: klaar is Marleen en Ellen, Sudah! Cantik Marleen and Ellen!

Rond een uurtje of 11 gingen we met ibu Ellie naar de bruiloft toe, in haar auto met airco, erg fijn want de zweetsnor stond al op mijn boven lip, ik bedoel ga maar eens met 35 graden met 15 lagen foundation rondlopen, heurt niet! Eenmaal op de locatie aangekomen had ik op iets ander gehoopt dan dat ik zag. Ik dacht: mooie zaal, airco, ect…. Waar kwamen we aan: achter een gebouw met garageboxen, op een veldje met hier en daar nog een beetje puin… … maar achter aan het veld stond een grote tent, met een mooi podium en mooie versiersels. Als je het puin en de achterkant van de garageboxen weg denkt, dan was het ook echt een prachtige locatie!

De bruiloft zelf was denk ik al de ochtend geweest, dit was volgens mij meer een receptie. Het bruidspaar zat in het midden op het podium met aan weerzijden de ouders en twee bruidsmeisjes. De gasten komen dan een voor een langs om iedereen een hand te geven, vervolgens kunnen de gasten dan gaan eten (was erg lekker!). Met vermaak van danseressen die mooie (volgens mij Balinese) dansen deden. Echt prachtig om te zien! Het is niet alleen dansen met je armen en benen en zo, maar hier gaan ze wel heel gedetailleerd te werk… ook de ogen en wenkbrauwen krijgen aparte moves, en allemaal tegelijk.. echt heel apart en gaaf om te zien (zie filmpje op facebook). Het viel me wel op dat de bruid en de bruidegom niet echt heel blij keken.. maar eerder verveeld .. (maar ja wat wil je, je gasten zien eten en jij daar op dat podium zitten en niet mogen eten). Ik heb welgeteld een foto waarop de bruid een glimlach heeft!

Ook zijn we op het einde met de bruid, bruidegom, de ouders en de bruidsmeisjes op de foto gegaan! Erg leuk! Een van de ouders, de moeder van de bruidegom, is een lerares van ons op stage en die vond het zo leuk dat wij gekomen waren, heel dankbaar! Ik ben alleen dankbaar dat ik mocht komen!

Na een mooie middag, met veel kleur, indrukken & een geweldige ervaring kan ik zeggen dat ik nu al uitkijk naar de volgende wedding! Maar nu eerst gaan slapen  selamat tidur!

  • 14 Maart 2013 - 15:49

    Sven Megens:

    Hey Marleen,

    Ik zag de foto's op je facebook en nu ook het filmpje wow wat ziet het er geweldig uit zeg! Het lijkt net een film.
    In het eerste stuk las ik het alleen verkeerd, je schreef namelijk roti smeren. Maar dat snapte ik niet omdat ik las roSti. Ik vond het al zo'n raar ontbijt met rosti rondjes. Maar je hebt me gelukkig via facebook al uitgelegd dat dat brood is, haha.
    Maar heb je het wel uitgehouden met al die make up? De foto's zien er echt mooi uit jullie met z'n alle erop. Maar inderdaad de bruid kijkt niet zo heel gelukkig. Wel super vet dat je voor zoiets uitgenodigd bent.
    Maar ik ga zo maar weer eens drie jassen aandoen voordat ik naar buiten ga en mijn ruitenkrabber maar zoeken om het ijs weg te schrappen (hebben jullie gelukkig geen last van).

    Doe voorzichtig op de scooter en ik kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Gr. Sven

  • 14 Maart 2013 - 17:27

    Tymon Meerdink:

    Hee Marleen,

    ziet er goed uit allemaal! Lijkt me echt gaaf om zo'n indonesische bruiloft mee te maken.
    Zal wel een hoop indrukken hebben gegeven. Alleen al het feit dat die mensen zich vereerd voelen dat jij en Ellen ''bereid zijn'' om te komen.

    Hier in Nederland is het in ieder geval maar koud koud koud en zoals je schrijft inderdaad alweer sneeuw.
    Verder gaat alles z'n gangetje hier en ik ben benieuwd naar alle avonturen en cultuurschokken die je nog gaat mee maken !

    Gr. Tymon

  • 14 Maart 2013 - 22:17

    Kees:

    Geweldig verhaal, heel mooie foto's. Je ziet er heel mooi uit in je Lombok outfit.

  • 16 Maart 2013 - 21:22

    Kees:

    Ha Leen,,
    Zaterdag avond aan de Allee in Doorwerkte. Buiten is het koud. Binnen hoor ik keuken geluiden en ruikt het naar Indonesisch eten. Wordt lekker, het vriendinnetje van Rutger is een keukenprinses. Op de tv ongeveer drie keer niks. Vanavond lekker wijntje en dan vroeg naar bed. Dat lijkt me wel wat.

    Vandaag samen men Floor naar de AMFI geweest, the Amsterdam Fashion Institute. Een mooi school Floor is er enthousiast van, ze gaat zich aanmelden voor de Fashion & Management opleiding, de internationale richting. Klinkt goed, het waren leuke mensen die alles uitlegden.

    Het woord zweetsnor had ik nog niet gehoord. Wel een leuk woord, past in het rijtje klompvoet, druipneus, klapvoet en zo. Op Google vond ik zelfs een zweetsnorvereniging, ja echt. Wel geweldighoor dat je dit allemaal mee kunt maken. Wat een vriendelijke mensen.

    Ondertussen ook al je eerste stageverslag gemaakt. Dat zag er goed uit. Interessant om te lezen hoe andershet onderwijs is dan bij ons in de polder. Weet je ook wie de sponsors zijn van de school? Indonesiërs of uit het buitenland?

    Nou, het eten is klaar. We gaan lekkere rijst eten uit de Warung van Cis. Groetjes uit de Sultzbach en tot schrijfs en apps.

  • 17 Maart 2013 - 21:17

    Geer:

    Dag Marleen,

    Ik lees natuurlijk jouw prachtige reisverhalen. Je hebt een mooie manier van zaken beschrijven. Bewaar alles goed. Misschien kun je er nog een mooi boek van maken. Ik ben 30 jaar geleden op Java en Bali geweest. Met mijn rugzakje rondgezworen over de beide prachtige eilanden. Als ik jou verhalen lees van Lombok, waan ik me weer 30 jaar terug. Wat je beschrijft was in die tijd op Bali en op Java. Ben dus ook erg benieuwd hoe het er nu voorstaat. Zal wel erg veranderd zijn. Gelukkig hebben we in jou een goede gids. Nog ongeveer 6 weken en we kunnen met z'n allen Lombok ontdekken. Ik kijk er al naar uit. Life is een feest op Lombok als ik jouw verslagen lees. Tot binnenkort hè.
    Groeten,
    Geer (die de de sate-saus zo erg lekker vond in Indonesië en hoopt dat hij dit weer opnieuw zal kunnen proeven)

  • 17 Maart 2013 - 23:29

    Marleen Verhoeckx:

    He Geer!

    Ik ben natuurlijk al speciaal hier voor jou alle satésaus aan t testen zodat je meteen de beste kan proeven! Kijk er erg naar uit als jullie komen!

    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 39662

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: