You cannot create experience, you must undergo it. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu You cannot create experience, you must undergo it. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

You cannot create experience, you must undergo it.

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 Maart 2013 | Indonesië, Mataram

Precies een week geleden, mijn vorige reisverslag. Toen ik vandaag op waarbenjij.nu keek zag ik dat het reisverslag door 91 mensen was gelezen! Wooow, dat is wel veel, ben er ook erg blij mee dat jullie mijn reisverslagen allemaal lezen!

Als eerste zal ik even een update geven over mijn brandwond, die was de dag na mijn laatste reisverslag, dus de maandag, gaan ontsteken en kreeg ook koorts. Toen dacht ik, zal ik maar eens even naar de dokter gaan! Dus dat heb ik dan ook die avond gelijk nog gedaan. Een of ander doktertje kwam speciaal voor mij naar z'n praktijk om mijn brandwond te aanschouwen, het was avonds rond een uur of 8 denk ik. Hij had er wel plezier aan volgens mij.. haha wat hardhandig was hij met die wond schoonmaken zeg, dat deed pijn! En die dokter maar praten en lachen en vragen waar we vandaag kwamen en waar we verbleven... ja t was een aparte ervaring. Maar wond schoon, antibiotica, gaasjes, pleisters en zalf mee naar huis om zelf twee keer per dag zelf de dokter uit te hangen thuis.

En ja hoor, ik heb ook deze week natuurlijk een vet avontuur meegemaakt! Maak hier zoveel mee, volgens mij beschrijf ik ook maar 1/10 van alles wat ik meemaak hier, maar he, t moet ook wel leuk blijven he.
Maar gisteren zijn Carlien, ik, Agus, Abid, Karlijn, Martine, mandy, Ade en Erik en Wayhu naar monkey forrest en naar, ja weer maar weer een andere, waterval geweest! We begonnen in de ochtend bij ons thuis. Waar verbazingwekkend genoeg Abid en Wayhu belachelijk op tijd waren, zo niet indo stijl, haha! Gelukkig was Agus wel te laat, wat mn dag weer erg Indonesisch maakte. Maar goed, toen iedereen er was konden we vertrekken naar onze eerste stop: Monkey forrest! Erg gaaf, mooie trip door de jungle en natuurlijk de aapjes die we gezien hebben en gevoerd hebben. Erg leuk! Grappig eigenlijk wat aapjes veel op mensen lijken! Ik dacht ook even dat ik Jan zag lopen, maar dat was toch een aapje, haha!
Vervolgens gingen we door naar de watervallen, maar eerst even een stop bij Ade een vriend van Agus, Abid en Wayhu, waar we even wat gedronken hadden. Ik heb daar voor het eerst de traditionele Lombokse koffie geproefd, smaakt erg naar Haagse Hopjes! Een aparte smaak maar wel erg lekker! Dus ik kijk al uit naar mijn volgende bakkie traditionele Lombokse koffie!

Met de koffie achter de kiezen, naar de watervallen toe. Het is net of ik iedere keer, als ik een waterval bezoek, de moeilijkheidsgraad iets hoger wordt. Deze waterval had af en toe wel linke klimstukken. Maar klim-apen als de Indonesiërs zijn, hebben me langs alle richeltjes, klimstukken en valstukken geholpen. De hele klimtocht was zeker de moeite waard want het was zeker een hele mooie waterval! Met een mooie zwempoel erbij. Alleen jammer dat m’n wond niet echt nat mocht worden dus die waterpoel heb ik maar even overgeslagen. Na de hele klimtocht weer omhoog hebben we nog twee anderen watervallen bezocht, die iets makkelijker te bereiken waren! En een mooi uitzicht, een geweldige mooi uitzicht! Gelukkig heb ik er een foto van gemaakt zodat jullie mee kunnen genieten!

Maar na zo’n hele dag op pad, daar krijg je honger van. Dus op de terugweg weer even gestopt bij Ade’s huis. Daar kregen we lekker traditioneel Lomboks eten! Lekker pittig, vissenkoppen en vis saté en kipsaté. Lekker lekker met rijst en een of ander bruinenbonen sausje. Ook had ik van de week een kippenvoet op.. dus niet zoals een Nederlandse kippenpoot maar echt de poot zeg maar.. met de tenen enzo.. weer een ervaring rijker, kippentenen en vissenkoppen! Na het eten zijn we door naar huis gegaan, wat een minstens zo’n mooie rit was als de heenweg. Volgens mij heb ik het al vaker gezegd, maar je ziet zoveel op de scooter! Vooral als je achter op zit en een beetje om je heen kan kijken! Nog even een snelle stop bij de Moskee voor Abid, het avondgebed en toen waren we na een lange, mooie ,slopende, te gekke dag weer thuis!

Ondertussen is Linda ook weer terug op Lombok, na een weekje Bali en bezoek uit Nederland is het ook fijn Linda weer terug te hebben . De avondjes prisonbreak kijken kunnen weer hervat worden! Gelukkig!

Dat was mijn update weer van de afgelopen week. Deze week ga ik onder anderen naar een highschool toe met stage, ga ik naar een graduationparty van Agus, is Carlien jarig en Agus ook en we zijn uitgenodigd voor een traditionele Sasak wedding. Dus ook deze week ga ik weer genoeg meemaken!

Check jullie later katers!

ps. voor de foto's kijk in mijn vorige reisverslag, daar heb ik ze per ongelijk bijgezet.. en aangezien hier 15 foto's uploaden een halve dag duurt laat ik ze er ook maar lekker staan!


  • 25 Maart 2013 - 09:46

    Kees:

    Ha Leen,

    Mooi verhaal. Het is dus niet alleen een stage reis, een culturele reis en een reis in jezelf, het is ook nog een culinaire ontdekkingsreis: vissenkoppen en kippenvoeten...klink goed. Vraag je het recept mee, dan kunnen we het thuis aan onze gasten voorschotelen, zullen ze waarderen.

    Mooi om te lezen dat Abid even van de scooter moet voor het avondgebed in de moskee. Zijn jullie mee naar binnen geweest, of mag dat niet - mannen gedoe - en heb je buiten gewacht? En waar gaat Agus op graduaten? Highscool, of hoe zit dat in Indonesië?

    Ben benieuwd naar de foto's, Greetz from the Sultzbach

  • 25 Maart 2013 - 10:26

    Kees:

    Vette scooterfoto...

  • 26 Maart 2013 - 05:31

    Linda:

    Bagus!!

  • 26 Maart 2013 - 10:46

    Pleun:

    Ha Marleen,
    wauw weer een leuk verslagje om te lezen! Het is net of ik alles weer helemaal op nieuw mee maak zo haha. Ook al ben ik alweer 2 maandjes in Nederland door jullie verslagen te lezen lijkt het net een week geleden dat ik daar nog was. Ik zou zeggen geniet er nog vol op van want voor je het weet is alles weer achter de rug.

    Groetjes Pleun!

  • 26 Maart 2013 - 15:46

    Carien:

    Hallo Marleen,
    Zag vandaag in de nieuwsbrief van Door en Voor dat je al in Indonesië zit. Wat een avontuur! Maar zo te lezen maak je 't prima en geniet je van alle bijzondere dingen. Leuk ook om je afscheidsbericht te lezen over je stage bij Door en Voor. Hierbij mijn hartelijke groet en ik wens je heel veel succes, maar tegelijk ook een leuke tijd in Indonesië.

  • 28 Maart 2013 - 08:40

    Kees:

    In de serie: 'wat gebeurt er ondertussen in Belanda', even wat goed nieuws melden.

    Er zijn jonge vosjes geboren. Ze zijn live te volgen op webcam. Ga naar www.volgdevos.nl . Live beelden uit het vossenhol.

    En vanmiddag naar Naarden he, de langverwachte Mattheus Passion, uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging. Wereldklasse.

    En onze nieuwe bank bevalt goed. Staat goed, zit goed. Vooral Jan, Joep en Jim erg tevreden over de chillcapaciteiten van dit zitmeubel. Vanavond loungetest door Floor & friends. zal wel goed komen verwacht ik.

    En, vandaag gaan ijsbrekers het twentekanaal bevaarbaar maken voor de plezierjachtjes die met Pasen er op uit trekken. Wie had dat gedacht, ijsbrekers in actie met Pasen? Heel bijzonder. In Engeland verwachten ze inderdaad een witte Pasen las ik gisteren, heeft Hendrik-Jan toch gelijk.

    Nou, dat was ie weer even. Groetjes uit de Sultzbach en snel tot apps, skypes en wbn


  • 28 Maart 2013 - 18:05

    Henk En Nell Reijs:

    Lieve Marleen,

    Terwijl de sneeuwvlokken zo rond 16.00 uur uit de lucht vallen, is het vandaag witte donderdag, al weer bijna Pasen. Wij lezen ook je reisverslagen en horen regelmatig van papa Kees, dat jij het goed maakt. Je bent volop bezig met je sociale werk in de scholen maar ook in gezinnen van leerlingen. Dat alles moet toch een geweldige ervaring zijn om dit mee te mogen maken. In Ravenstein, in het gezin van Nell en Henk gaat alles zijn gewone gangetje. Wij gaan Pasen vieren met de kinderen en de kleinkinderen komen paaseieren zoeken, dit hoort natuurlijk bij het lente feest. Wij denken dat jij met de Paasdagen lekker opstap gaat om weer nieuwe indrukken in dat mooie land op te doen. Geniet er van. Marleen heel veel groeten van ons allemaal en een dikke pakkert van Nell en Henk uit Ravenstein.

  • 30 Maart 2013 - 07:29

    Marleen Verhoeckx:

    dankje voor alle leuke en lieve berichten!

  • 30 Maart 2013 - 10:11

    Kees:

    Snelle biefstuk en mooie muziek,
    Beloofd is beloofd, tijd om jullie in Blok-E bij te praten over de Mattheus Passion van dit jaar. Afgelopen donderdag was het zover. Cis en ik op pad naar Naarden. Pakkie deftig hoeft niet, want Witte Donderdag is het gewone-mensen-dag en dat is veel leuker dan al die bobo's. Ruim op tijd weg, want je weet nooit met het verkeer en vooraf willen we een hapje eten. Bij Hoevelaken rijden we in een vette file, best veel tijd verspeeld, waardoor we laat aanschuiven in restaurant Het Hert in hartje Naarden. Vriendelijke bediening en een keuken die duidelijk is ingesteld op nog-snel-eten-voor-de-Mattheus-begint. Binnen vijf minuten een heerlijke malse biefstuk op tafel met lekker wijntje en gezellige klets met Cis. Nagerecht is geen tijd meer voor adviseert men ons, dan eet u niet lekker, dus een lekker bakkie koffie en toen naar de Grote Kerk. Mooi op tijd, een fijne plek op het koor waar je alles heel goed kunt horen. Om ons heen allemaal mensen in verwachting van wat komen gaat. Groot en klein, oud en jong, een heel gemêleerd gezelschap bij elkaar op die harde banken en stoelen. Vooraf een boekje met de tekst gekocht, maar ook mensen met de volledige partituur in de hand om de muziek goed te kunnen volgen. Op het podium stemmen de muzikanten hun instrumenten. En dan is het zeven uur, de dirigent betreedt het podium, de kerk wordt muisje stil en de eerste maten van van de Mattheus vullen de ruimte. Wat is dat mooi joh. Dit jaar een nieuwe, jonge dirigent, die kiest voor een wat groter koor en ruimere bezetting dan vorige jaren. Heel mooi vinden wij, het klinkt geweldig. Het eerste deel is in een mum van tijd voorbij. In de pauze mensen om ons heen die meegebrachte boterham en flesje drinken naar binnen slaan, want ja, in de kerk zelf kun je niks krijgen. Hebben wij niet aan gedacht, maar wel een tip voor volgend jaar. Na de pauze gaat het verder. Mijn favoriete aria's komen nu: Erbarme Dich en Aus Liebe, geweldig gezongen en een heel mooie vioolpartij van een jonge Chinese violist. Om half elf zit het er op. De laatste tonen versterven en dan is het een minuut lang helemaal stil in de kerk, geen applaus, want dat is niet de bedoeling bij de Mattheus, maar volstrekte stilte, nog geen kuchje hoor je en dat maakt het nog indrukwekkender dan het allemaal al is. Als de dirigent het podium verlaat hoor je het geroezemoes van mensen die opstaan, hun jas aandoen en de kerk verlaten. Links en rechts een knikje en een korte opmerking dat het weer mooi was dit jaar, in de hoofden van de mensen speelt de muziek nog na. Op weg naar de parkeerplaats worden we ingehaald door een snel lopende man met een instrumentkoffer in zijn hand. Iemand van het orkest zeggen wij, snel stapt hij in zijn auto en scheurt weg. Zeker nog een feestje of zo, of nog ver te gaan. En zo zie je dat de Mattheus voor sommige mensen ook gewoon werken is. Voor ons maakt het niet uit, we kijken terug op een geweldige avond en zijn volgend jaar zeker weer van de partij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 39652

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: