It's raining men Hallejulah It's raining men! - Reisverslag uit Montong, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu It's raining men Hallejulah It's raining men! - Reisverslag uit Montong, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

It's raining men Hallejulah It's raining men!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Februari 2013 | Indonesië, Montong

Ja jullie lezen het goed, it was raining menn... en niet zo'n klein beetje ook! Nu hebben we al wat buitjes meegemaakt omdat dit t einde van de moesson hier is. maar zo'n regenbui had ik nog nooit meegemaakt!
Ik zal eerst eens even vertellen hoe, wat en waar!

Gisteren ben ik met de groep studenten naar de de Sedang Gile Watervallen geweest! We hadden twee auto's gehuurd en met 16 mensen ging dat precies! Het was ongeveer 100 km rijden, wat zo'n 2,5 uur in beslag nam omdat ze op Lombok nog geen 4 baansnelwegen hebben aangelegd. Eenmaal aangekomen na een mooie rit zijn we wat gaan eten en drinken bij een plaatselijk restaurantje, mie goreng, dat is lekker joh! dat restaurantje had ook een prachtig uitzicht op de sawa's en op een van de watervallen al.
Na goed en wel gegeten en gedronken te hebben gingen we aan de tocht beginnen.
Het begin was makkelijk, een paar trappen af en we waren al bij de eerste waterval. Wat erg mooi was! Er waren ook indo's die de watervallen niet meer zo interessant vonden toen wij als een groep van 16 Nederlanders aan kwamen.. wij waren meer de attractie om foto's van te maken!

Maar goed, verder naar de volgende waterval.. dat was door de stromingen heen, over rotsen en door smalle paadjes! Super vet! Net alsof je door die tropen tuin loopt in Burgers Zoo maar dan echt en veel mooier! En toen we bij de waterval aangekomen waren was het dan ook echt een mooie waterval! Snel de kleren uit en tassen aan de kant en even zwemmen!
Toen begon het ook te regenen, een buitje.... Wat een plensbui! na een half uur hadden we het gezien en begonnen we aan de toch terug, maar goed ook want het regende nog harder als ervoor en de paden die we op de weg heen hadden genomen waren riviertjes o[zich geworden! Het was de zelfde weg terug als we heen waren gegaan en de stroming die we door moesten was al een stuk wilder geworden. eenmaal terug bij de trappen op het begin waren die ook in een soort waterval veranderd! Eenmaal weer boven bij het restaurantje van het begin konden we ons zelf uitwringen want echt werkelijk alles was doorweekt nat. Ik had mijn spiegelreflexcamera bij, telefoon, maar die waren gelukkig doordat ze in de camera tas die weer in mijn rugzak zat redelijk droog gebleven en dus geen schade. Dat was voor sommige wel anders, balen!
Bij het restaurantje hebben we lekker thee en warme chocolademelk gedronken om weer een beetje op te warmen, want ja, we hadden het koud!
Om ongeveer 14.30 stapte we nat de auto in en reden we weer richting huis! Met de auto op de weg lijkt het net of je mario cards aan het spelen bent maar dan in real life.
Dat was het grote waterval avontuur!

Verder heb ik ook nog wat aan mijn Bahasa Indonesia gedaan! We hebben namelijk de eerste les van de taalcursus gehad! Jimmy geeft de taalcursus en kan heel goed engels. Hij lacht ons steeds uit om de vage rare antwoorden die we geven als hij een vertaling of uitspraak vraagt maar die lach is zo aanstekelijk! Erg leuk, over 10 weken examen en dan hopelijk ook een certificaat Bahasa Indonesia! We gaan er voor!

Oja, en dan hadden we dezelfde dag als de taalcursus, afgelopen vrijdag, ook nog twee keer een stroomstoring. Ik werd wakker helemaal oververhit omdat de ventilator uitgevallen was... ik meteen de studenten uit de zelfde straat een berichtje sturen of hun stroom ook niet was uitgevallen, maar dat bleek van niet. Vervolgens belde ik Apip op, de baas die over de huizen gaat... en die kwam meteen om het op te lossen :)
De tweede keer die dag was een paar uur later, maar toen bleek dat de hele wijk zonder stroom zat.. ook dat was snel opgelost! Dat laatste zal nog wel vaker voorkomen denk ik!

Nou dat waren mijn avonturen van t weekend wel weer zo'n beetje! Ik hoop dat alles ook goed is in Belanda? Maar ik krijg regelmatig updates van af de Sultzbachstraat, en als ik dat hoor zit dat wel goed!

Vandaag, zondag, lekker chille en rustig aan doen omdat we allemaal spierpijn hebben van de toch van gisteren! Dus dat word denk ik lekker aan het zwembad liggen! Wat een straf..... ;-)

See You later aligators!

  • 17 Februari 2013 - 06:04

    Linda:

    Leuk verhaal! Je bent alleen de 'wilde' stapvond in Marina's vergeten hahahaha! X

  • 17 Februari 2013 - 06:36

    Marleen Verhoeckx:

    haha oja dat is waar ook:
    Vervolg:

    We hadden nog een leuke avond in café Marina!

  • 17 Februari 2013 - 12:23

    Kees:

    Wat gebeurde er die avond in Café Marina? Daar zijn wij wel nieuwsgierig naar. Wel ouderproof natuurlijk, anders gaan de oudjes far away in de polder zich nog zorgen maken en zo en dat willen jullie niet.

    Mooie ervaring Marleen. Heftig zo'n moesson als ik dit lees. En heel mooie foto's! Vandaag weer stagedag denk ik. Beginnen er al ideeën te ontstaan voor je stage onderzoek? Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Gisteren hebben we een heel leuk feestgewaad Kees en Hariette. Borrel thuis en daarna etentje in Het Veerhuis. Heel gezellig en geanimeerd en heerlijk eten. Ik heb onder andere kennis gemaakt met iemand die zijn boterham verdient met het inkopen van varkensharen bij boeren in China. Daar maken ze hier in Nederland schilderskwasten van. Hij had heel leuke verhalen over wat hij meemaakte en hoe de mensen op het platte land van China leven.

    Eindelijk is het hier een beetje mooi weer aan het worden. Lekkere temperatuur, dus Cis en ik gaan vanmiddag lekker wandelen. Meer over Van alles en nog wat en weet ik nog wat meer vanavond als ik thuis ben. Groetjes van de Kabeljauwallee.

  • 17 Februari 2013 - 16:29

    A. Verhoeckx:

    Ha die Marleen.
    Hier roosendaal. Net terug van skieen in Frankrijk. Top week, zon sneeuw en vermoeide ledematen. Super week. Zoals t bij jou regent sneeuwde t bij ons en n beetje kouder. Op de top iedere dag rond de minus 10. Iedereen gelukkig weer heel gebleven en veilig thuis. Saai hier, alles grauw en grijs. Bij jou daar gaat t goed zo te horen, lekker joh. Geen last meer van enge beesten in je bed en huis, wurgslangen schorpioenen gekko's pinguïns tarantula's of weet ik veel wat er nog meer rond kruipt daar. We horen t wel weer. Wij gaan verder met het opruimen vd vakantie rotzooi. Houdoe, arjan philia en ons Jans'.

  • 17 Februari 2013 - 18:08

    Kees:

    Wat zijn er veel herinneringen aan de oude banden tussen Indonesië en Nederland. Deze maand bestaat Verzorgingshuis en Museum Bronbeek in Arnhem 150 jaar. Het is van oorsprong het bejaardentehuis van oud KNIL militairen in Nederland. Het KNIL is het voormalige Koninklijk Nederlands Indisch Leger, zeg maar het Nederlandse leger in Indië toen het nog een Nederlandse kolonie was. Nog steeds wonen er oud-Knillers op Bronbeek, oude mannen in uniformen, met martiale snorren en indrukwekkende baarden. Weet je nog Marleen dat we er een keer zijn geweest, samen met opa. Opa was toen kapitein bij het Regiment van Heutz, het legeronderdeel dat de traditie van het inmiddels opgeheven KNIL voortzet. We hebben toen het museum bezocht en heel lekker Indonesich gegeten in restaurant Kompulan dat onderdeel uitmaakt van Bronbeek. Ik moest daar aan denken omdat het jubileum van Bronbeek nu op de Nederlandse TV is. Als je terug bent gaan we er zeker weer een keer kijken...en lekker eten!

    Vanmiddag hebben Cis en ik heerlijk gewandeld over de hei bij Wolfheze. We hebben vier reeën gezien, twee grote en twee kleintjes. Hardstikke mooi. Onderweg ook even aangelegd bij Sjaak en Hariette voor een bakkie en gezellig bijkletsen. We hebben kennis gemaakt met de broer van Sjaak, een dierenarts uit de kop van Noord Holland. Leuke man, met veel verhalen over het dierenartsen leven. Een soort van James Herriot zeg maar, maar dan de Noord Hollandse versie. Ik ben veel te weten gekomen over ketenkwaliteit, preventief gebruik van antibiotica in de veeteelt en de gevaren ervan voor de volksgezondheid. En en passant even de dierenartsenopleiding in Nederland vergeleken met die in België/Antwerpen waar Joyce voor dierenarts studeert. Volgens de broer van Sjaak een heel goede opleiding, zeker zo goed als Utrecht. daar zal Joyce het wel mee eens zijn denk ik.

    Een mooi weekend eigenlijk, gisteren kennis gemaakt met een handelaar in Chinese varkensharen en vandaag James Herriot ontmoet. Onze Marleen verzijld geraakt in een vette moesson, Jan en mamma op de toppen van de Himalaja, Pauline en Remko terug van een mooie trip naar Spanje en Floor aan het begin van een welverdiende vakantie. En...ook bij Cis de eerste sneeuwklokjes in de tuin. Ja echt, de lente is in aantocht.

    Groetjes uit de Sultzbach

  • 17 Februari 2013 - 20:06

    Kees:

    Interesting. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken is a.s. woensdag en donderdag voor officieel bezoek in Indonesië. Effe opletten of ie in het nieuws komt op Lombok TV.

  • 18 Februari 2013 - 05:39

    Marleen Verhoeckx:

    haha pap! ja ik weet van t KNIL-leger! maar niet meer dat we daar met opa heen zijn geweest.. daar gaan we heen als ik terug ben! Zoiezo zal ik moeten afkicken van de nasi goreng en mie goreng! dan kan ik daar nog een keer de echte eten!

    ik heb vandaag een mega vieze vette enge spin gezien.. die ratste zo door het klaslokaal heen.... :-O .. de laatste drie kwartier heb ik daar dus echt niet meer relaxt gezeten he!
    Vanavond weer cursus bahasa, even huiswerk maken dus! Gelukkig heb ik al een groot deel kunnen doen op stage met hulp en uitleg van Adi, de wiskunde/computer/vanalles docent op mijn stage!

    En om ook even te reageren op t berichtje van Arjan, Janneke en Philia; super dat jullie weer heel thuis gekomen zijn van wintersport! ik had al fotos gezien op facebook en dat zag er inderdaad erg goed uit! Geen kakkerlak meer gesignaleed maar wel dus die dikke vette spin! Iell.. krijg er al kriebels van!

    byebye!

  • 18 Februari 2013 - 08:50

    Kees:

    Effe griezelen zo'n sneltreinspin door de klas heen. Hoort erbij moet je maar denken, mamma had het goed gezien, zie het plaatje in je vriendenboek maar eens.

    Ik ben vanmorgen met het Dr. Frank Dieetboek aan de slag gegaan. Mooi dieet: weinig koolhydraten en veel eiwitte. Dus geen brood, pasta's en zoete dingen, maar wel biefstuk, zalmmoten, % procent vet yoghurts, salades en gebakken eieren met magere ham. Ook niet toegestaan, lekker wijntje. Maar hier gaat onze Dr. een stapje te ver. Kees gaat een glaasje per dag tot zich nemen. Dat moet van dokter Bacchus, een bekende Griekse lifestyle goeroe. Het gaat om de balans zou Hippocratus zeggen, die andere Griek die de grondlegger is van onze moderne geneeskunde. Zo zie je maar dat je er toch nog wat hebt als je de klassieken kent. Doel voor deze week: 1 kg eraf. Cis checkt, de beloning is een extra lekker wijntje. De straf ook, maar dan drinkt Cis het glaasje leeg. Nou, dan ga je er wel voor, dat snap je wel.

    Straks les van meester Jimmy lees ik net in je appje. Heel goed om de taal te leren, dan kom je veel meer in gesprek en mensen waarderen het altijd heel erg als je hun taal probeert te spreken, hoe onbeholpen ook. Zat gisteravond nog te denken over je stage. Hoe is het met de ouderparticipatie op je school. Is men daarmee bekend? Worden ouders en familieleden ingeschakeld? Of is dat op Lombok juist helemaal niet de gewoonte? Is dat misschien een leuk thema om mee aan de slag te gaan voor je stage? Het is maar een idee dat bij me opkwam.

    Zo, ik ga direct richting Gennep. Mooi project voorbereiden voor thuiszorginstelling in Roosendaal. Leuk om daar naartoe te gaan, dan kan ik af en toe ook bij Famjap langs schieten voor bakke koffie en zo.

    Groetjes uit de Sultzbach, ennuh....Hati, hati


  • 18 Februari 2013 - 17:45

    Kees:

    Look out for mr. Frans Timmerman. Dutch minister of Foreign Affairs. To be spotted in Indonesia coming wednesday and thursday. The question is: will he be breaking news on Lombok TV Channel One?

  • 19 Februari 2013 - 06:50

    Kees:

    Een gewone dinsdag doordeweekse, buiten nog donkere, vroeg opstaan dag, want ik moet snel naar mijn werk. Jimmy bakkie prut en ik een gebakken eitje met tomaat en ham. Alles volgens het Dr Frank Dieetboek natuurlijk. De koffiezetten reutelt nog wat na en de krant vertelt zijn nieuws dat er niet is, want het gaat niet echt ergens over.

    Gisteren avond nog even na zitten mijmeren over de tekst die Arjan op www.colsensation.nl heeft gezet. Dit is een fiets sponsortocht voor het KWF. De zware beklimming van de Mont Ventoux. Niet mis, maar ik weet zeker dat Arjan het gaat halen. Lees het verhaal maar eens onder het kopje Colverhaal op de site. Heel mooi.

    Nou, groetjes uit de Sultzbach en Hati, hati

  • 19 Februari 2013 - 09:45

    Marleen Verhoeckx:

    haha nou hier nog geen signalement kunnen oppakken dat hier de Dutch minister of Foreign Affairs rondloopt hoor! iedereen doet zn ding en hier!
    Onze buurmeisjes vroegen wel een foto van mijn Ayah.. vader dus! nou zend maar een mooie foto dan kunnen ze zien wie mijn Ayah is!

    Ik ga straks eens het verhaal can oompie arjan lezen, zo eerst skype afspraak met mijn supervisor van school, ja dat gaat ook door!

    later katers!

  • 19 Februari 2013 - 19:24

    Kees:

    Toppie foto's Marleen. Vooral dat jongetje met de bal. Heel goed gedaan, vooral mensen in close op zijn interessant. Groet uit de Sultzbach

  • 20 Februari 2013 - 14:10

    Kees:

    Ha Leen,

    Zo, dus de buurmeisjes willen een foto van jouw Aya. Nou, die komt er aan per email. Eentje van Kees en Cis in de sneeuw doe ik, dan hebben jullie gelijk een indruk hoe het weer hier de afgelopen weken is geweest en kun je even bijpraten over hoe sneeuw voelt, proeft, ruikt, hoort en zo meer. Heb je ook een foto voor mij van de buurmeisjes en een verhaaltje wie ze zijn, wat ze doen en wat ze leuk vinden. Dat vind ik dan weer leuk om te lezen.

    Hoe was je skype met de stagebegeleider van school. Lijkt me wel bijzonder zo'n werkoverleg 12.000 km van elkaar. Wat bespreek je dan eigenlijk met elkaar en welke afspraken komen er uit? Daar ben ik wel benieuwd naar. En hoe gaat de taalles van meester Jimmy? Is Bahasa Indonesia moeilijk? Ik hoor altijd dat het goed te doen is om te leren, makkelijker dan Nederlands in ieder geval. Leuke naam trouwens meester Jimmy. Hier loopt ook een Jimmy een rond, ook bruin exemplaar, maar wel heel lui, zeker in deze periode van het jaar. Zijn dagritme is: opstaan-zeuren-eten-poepen-slapen-zeuren-eten-slapen-opstaan. Een overzichtelijk leventje eigenlijk, niet heel erg stressy. Zou ie niet een keer wat anders willen?

    Vandaag is Sander jarig. De oudste zoon van Cis die in Nijmegen woont. Cis heeft een leuk cadeautje voor hem gekocht. Vanavond drinken we er een glaasje op in Doorwerth. Rutger is van zijn gips af, alles is goed. Wil wel weer gaan snowboarden. Lekker stoer natuurlijk, maar hij zal voortaan wel uitkijken denk ik zo, vooral die gekneusde ribben waren toch wel pijnlijk. Ik ga op 6 maart met collega's van de JC Groep een paar dagen naar Zell am See in Oostenrijk. Dat wordt wel gezellig, vooral de apres-ski natuurlijk.

    Nou dat was ie wel weer voor vandaag. Groetjes uit de Sultzbach en hati, hati



  • 20 Februari 2013 - 17:36

    Kees:

    How about mr. Frans Timmermans? Did you see him?

  • 20 Februari 2013 - 17:49

    Kees:

    Latest news on mr. Frans Timmermans in Dutch newspapers

    Hij gaat dus de relatie tussen Indonesië en ons kleine benedenzeese Nederlandje verbeteren. Waarom zet Mark Rutte daarvoor niet Marleen en Linda in? Volgens mij zijn dat twee top-ambassadrices van de Nederlandse kaaskoppen cultuur. ja toch, niet dan?

    ........................................

    wo 20 feb 2013, 01:01
    Timmermans op bezoek in Indonesië

    JAKARTA -
    Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken brengt woensdag en donderdag een bezoek aan Indonesië. De reis is vooral bedoeld om de relatie te verbeteren. Ook moet hij de weg bereiden voor een bezoek van premier Mark Rutte aan de voormalige kolonie.

    Op de eerste dag bezoekt de bewindsman onder meer een waterproject en spreekt hij met vice-gouverneur Basuki van Jakarta. Op de tweede dag staat een ontmoeting met de Indonesische minister Marty Natalegawa van Buitenlandse Zaken op het programma. Ook is er een gesprek met de secretaris-generaal van Asean, het samenwerkingsverband van Zuidoost-Aziatische landen.

    De relatie tussen beide landen kende de afgelopen jaren enkele hobbels. Zo keerde de Tweede Kamer zich vorig jaar tegen de verkoop van overtollige Leopard-tanks aan Indonesië. Als PvdA-Kamerlid was Timmermans daar toen ook op tegen. En in 2010 ging een staatsbezoek van de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono op het laatste moment niet door omdat de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) een kort geding had aangespannen om hem te laten arresteren als hij in ons land zou aankomen.


  • 21 Februari 2013 - 07:03

    Kees:

    Wat is dat toch met die Brabanders. Dat zoeken naar het Brabantse volkslied. Is het omdat Friesland er een heeft en Limburg een mooie? Om de zoveel tijd komt het weer oppiepen. Hertog Jan, Het Brabantse Land, Brabant van GM en nu dan weer een nieuwe. Wel een heel bijzondere gisterenavond gecomponeerd in twee uur tijd door Erik Alink en meteen ten gehore gebracht op Radio 4. Wel een hele mooie, het lied heet 'schat'. Te zien en horen op de website van Brabants Dagblad. Ook goed bruikbaar in de cursus Brabants voor Lombokkers en voor meester Jimmy. En natuurlijk om zelf een weg te dromen naar je roots in de Brabantse rivierklei aan de oevers van de Maas.

    Groetjes uit de Sultzbach en...houdoe..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 39763

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: