'Idul Adha' - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu 'Idul Adha' - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

'Idul Adha'

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

06 Oktober 2014 | Indonesië, Singaraja

Mijn dagelijkse leventje gaat hier lekker zijn gang, zoals ik dat beschreef in mijn vorige reisverslag. Hopelijk vinden jullie het allemaal nog leuk om te lezen! Maar voor de lezers van de harde kern (familie!) ga ik natuurlijk altijd door! Deze week weer een nieuwe ervaring die ik van mijn bucketlist kan schrappen..

Ik heb samen met Abid twee dagen gevast. In de Islam waren donderdag en vrijdag twee dagen van vasten om vervolgens zaterdag en zondag (ligt er aan van welke stroming je bent.. zaterdag was volgens de astronomische kalender en zondag zoals Abid volgens statistische kalender), gezamenlijk met alle moslims in de omgeving te bidden. Ter eren aan dat vele moslims de reis naar Mekka aan het maken zijn. En ik dacht, ik ga eens mee doen met vasten! Miljoenen moslims nemen ieder jaar deel aan de Ramadan, en vasten door het jaar heen ook nog enkele dagen.. dan kan ik dat ook! Nou het is dan ook gelukt, maar niet over rozen! Het begon woensdag avond, koken voor de donderdag ochtend, ik bedoel 4 uur opstaan is al vroeg genoeg natuurlijk.. En ja 4 uur opstaan is best vroeg, en nu hou ik wel van een bordje rijst in de ochtend, maar dit was wel erg vroeg. Met lichtelijke tegenzin van de maag gegeten en gedronken, om erna nog een paar uurtjes slaap te pakken. Vervolgens rond half 9 in de ochtend weer wakker, nog geen honger of dorst. School ging ook goed, we hadden een leuke les over traditionele Balinese kledij en hebben ’t ook allemaal aangepast. Na de les.. hmm.. de dorst begint een beetje te komen… maar niet aan denken, eerst naar huis toe!

Eenmaal thuis zou de normale gang van zaken zijn dat ik samen met Abid lunch zou maken, maar goh, dat hoeft niet vandaag.. maar die honger die begint wel een beetje te komen… Pff. Dan maar even een powernap doen om aan energie te komen. In de middag samen met mijn klasgenootje uit Rusland naar de Hardy’s om een sarong te kopen, aanstaande donderdag namelijk een Balinese dance & gamalan klas (haha ik ben benieuwd!). Het loopt tegen 4e, nu begint t toch wel moeilijk te worden hoor.. de honger en vooral de dorst beginnen nu steeds meer de overhand te krijgen. Snel naar huis en het laatste uurtje doden met de serie “Fresh prince of Bel Air”. En dan grande supreme, fin, sudah, finito: ETEN! YES Eindelijk! Hup snel naar de warung Lalapan ayam om te smullen! Maar the there is a catch…. Een hap eten en je zit meteen vol! Maar ik denk dooreten, want ja had toch zo’n honger! Resultaat: hele avond buikpijn.. te veel gegeten.. jaja ’t is ook makkelijk niet. Na ’t eten nog even langs de pasar malam om eten te kopen voor de ochtend erop. Na thuiskomst het eten maken en naar bed. Al om al toch een vermoeiende dag!

De ochtend er op.. dag twee vasten. 4 uur is toch erg vroeg voor mijn bordje nasi met garnalen en groente. Ik krijg niks door mijn keel heen en ’t beetje wat mijn maag bereikt wordt met grote weerstand ontvangen. Dan maar een paar stukken watermeloen, wat beter gaat. Na het eten nog even een paar uurtjes slaap pakken. Maar na het wakker worden heb ik meteen spijt van het weinige eten tijdens het ontbijt. Honger slaat meteen toe net als een fikse hoofdpijn.. Ojeej, dat wordt een lange dag. En dat was het ook. Als je je niet lekker voelt en geen asprine, water of wat eten kan pakken dan voel je je alleen nog maar ellendiger. En het was ook een dag in bed en vol films en slapen. Maar ook zo vervliegt de tijd op een geven moment was het dan ook 18.15. En nu pakte ik het iets slimmer aan; eerst een klein beetje cornflakes eten en na een paar uur de echte maaltijd. En meteen ook weer helemaal opgeknapt. Ik ben erg blij dat ik ’t ondanks beetje tegenslag toch mooi heb volgehouden. De honger is niet zo erg.. maar de dorst is erg lastig om mee om te gaan.

Zo, dan zaterdag.. een rustig dagje. Sommige moslims sluiten ‘Idul Adha’ zoals de ceremonie heet op zaterdag af, zij kijken naar de astronomische kalender. Maar andere, onder andere Abid, geloven in de statistische gegevens en hebben de afsluiting op zondag. De zaterdag stond voor mij in het teken van normale maaltijden op normale tijden. Dat is toch ook wel weer fijn!

Zondag ochtend vroeg, 6 uur, op de scooter naar het stadspark. De grote afsluiting van Idul Adha. Ongeveer 1000 moslims vanuit Singaraja kwamen er op af. Het was een super bijzonder en mooi gezicht om al die mensen te zien bidden. Heel magisch effect. Vooraf gaande aan het gebed werden de geofferde dieren voorgelezen en door wie ze geofferd waren. In totaal 122 koeien en 60 geiten. Die worden na het gebed geslacht en het vlees wordt verdeeld onder de arme mensen. Bij de slachting ben ik niet geweest.. voelde me niet echt geroepen om te gaan kijken daar.. haha. Na het gebed, wat ongeveer een uur duurde zijn we weer naar huis gegaan.

Later die zondag ben ik nog met Widar, fitnessmaat, naar een van zijn scholen geweest waar hij les geeft. Ja op zondag.. op die school zijn ze best wel hardcore. Naast de regulieren lessen moeten de leerlingen op zaterdag en zondag nog minimaal twee extra klassen volgen. Dan kan zijn extra Engels.. of een sport of iets anders. Sommige leerlingen hadden er wel 6, wat ze vertelde. De school staat hoog aangeschreven en de leerlingen zijn erg leergierig. Widar geeft Engels en ik was daar als ‘native speaker’.. ook al ben ik dat niet meer wel genoeg om les te komen geven haha. Het was erg leuk en in tegendeel tot mijn meeste ervaringen waren deze studenten helemaal niet verlegen. We hebben over van alles gepraat. Zo kreeg ik te horen goed uit te kijken waar ik Bakso eet. Want de Bakso verkoper kan in plaats van kip of rund ook illigaal rattenvlees in de Bakso stoppen en dus verkopen als kip of rund. Hmm… dat was een goede tip. Maar hoe kan ik dat dan herkennen? Nee dat valt niet te herkennen. Oo.. ja dan maar hopen dat ik de goede Baksoseller tegen kom!

Nu, maandag avond. Abid en Jakub zijn aan het schaken. Ik mijn reisverslag aan het typen. We hebben net het eten opgeruimd. De pasar malam was deze avond ook opvallend extra druk. Mijn gedachte; er zal wel een Hindu ceremonie ook komen een deze dagen. En dat is ook zo, na navraag ben ik te weten gekomen dat het woensdag dubbel ceremonie is. De ‘blood moon’ is woensdag a.s. te zien. De aarde staat dan 80 minuten precies tussen de zon en de maan in. Daarvoor kleurt de maan rood. Moet een heel mooi verschijnsel zijn. Dat gaan we meemaken. En nog een belangrijke gebeurtenis voor de Hindu’s. Woensdag is ook de dag van de “iron god”. En offeren ze extra veel voor deze god. Alles gaat dan dicht in Bali, de kantoren, scholen, winkels, ect. Ook de fitness.. omdat daar extra veel ijzeren dingen te vinden zijn. We gaan het zien!

Nou dit wassie dan weer!
Groetjes, Sampai Jumpa,

Marleen

  • 06 Oktober 2014 - 17:18

    Moeke!:

    Wat een avonturen weer! Interessant om een godsdienst van binnenuit mee te maken. Mooi! Wat leuk om te ervaren dat op Bali het openbare leven voor een deel bepaald wordt door Islam en Hindoeïsme. En jij bent erbij!

  • 06 Oktober 2014 - 19:33

    Wim De Wit:

    Marleen,
    Weer een lezenswaardig verslag maar wat is in hemelsnaam een powernap?Kon het in het woordenboek niet vinden.
    groetjes,
    Wim

  • 09 Oktober 2014 - 15:23

    Kees:

    Ha Leen,

    Het is ff wennen dat vasten begrijp ik, zeker als het zo warm is en je mag niet eten en drinken. Het doet mij denken aan vroeger hier in het katholieke kerk. Daat hadden we 40 dagen voor Pasen ook vasten. Voor ons als kleine kinderen betekende dat bijvoorbeeld dat je helemaal geen snoep mocht eten. Als je wat kreeg moest je dat in een doos doen en bewaren. Aan het einde van de vasten mocht je het dan op eten, Als je pech had, was het een kleffe plakbal geworden en als je niet uit keek at je je in een keer helemaal ziek. Vroeger had je ook de vrijdag als vastendag dat je geen vlees mocht eten. Wel vis, dus werd vrijdag visdag bij veel gezinnen.

    De betekenis van het vasten ontging je natuurlijk als kind. Je deed het gewoon omdat het zo hoorde volgens iedereen. Pas toen je ouder werd begon je te begrijpen dat het iets met (geestelijke) reiniging of zo te maken had. Maar er echt in overtuiging aan mee doen, dat deden volgens mij maar heel weinig mensen. Het was meer omdat het de regels van de kerk waren dat je aan de vasten meedeed en omdat de pastoors er best streng op waren en hel en verdoemenis preekten tegen mensen die de regels overtraden.

    Maar dat is allemaal vervlogen tijd. De mensen laten zich de wet niet meer voorschrijven door de kerk en gaan hun eigen weg. Hoe is dat in Indonesie? Doen de mensen echt uit overtuiging mee aan de ramadan en andere vastendagen en religieuze ceremonies? Of is het daar ook meer uit gewoonte? Heb je daar als individu een keuze om wel of niet mee te doen of lig je er uit als je andere keuzes maakt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Weet jij daar iets van?

    nou, groetjes uit de Sultzbach ennuh..hati..hati


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 39682

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: