Nyepi - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Nyepi - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Nyepi

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

21 Maart 2015 | Indonesië, Singaraja

Hallo allemaal hier en daar!

Ik weet het, ik weet het…. Ik heb al een tijdje niets van me laten horen. Maar soms is het wel lastig hoor als je zo ver weg bent en alle relaties in Nederland te onderhouden. Oké, geen excuus, ik weet het. Er is echt van alles gebeurt de laatste tijd en kan ook oprecht zeggen dat we het druk hebben (en gehad).

Maar vandaag heb ik alle tijd, alle tijd van de wereld. Het is namelijk hari raya Nyepi. Nyepi of de Dag van de Stilte is een hindoefeestdag op het Indonesische eiland Bali, die jaarlijks plaatsvindt op de nieuwjaarsdag van de maankalender van het eiland. Op de Dag van de Stilte wordt er niet in gemotoriseerde voertuigen gereden, wordt er geen water gekookt en wordt in plaats daarvan gemediteerd en gevast. Alle winkels, scholen, banken en andere instellingen zijn gesloten en de lichten blijven uit. Verder wordt de toegang tot het eiland ontzegd en kan men het dus niet bezoeken per vliegtuig of boot. Het is de bedoeling dat de kwade geesten denken dat Bali verlaten is. De stilte en het niet gebruiken van lichten is om de boze geesten die toch nog overvliegen in de waan te brengen dat Bali er niet is. Ze kunnen dus niet op het eiland komen, want wat niet zichtbaar en hoorbaar is, bestaat niet.

Als niet hindoe, doe je toch gewoon mee hier op Bali. Er is een speciale wacht ingesteld die de straten van Bali in de gaten houdt, pecalang genaamd. Volgens Abid hebben die mensen meer macht dan de politie. En dan geloof ik graag. Laatst heb ik wat informatie te horen gekregen dat de politie op Bali zoiezo niet veel macht heeft, maar dat Balinese gangs hier nogal de dienst uit maken. Niet dat je daar iets van merkt in het dagelijks leven als je er niks van af weet. Maar nu ik het weet, zie je hier en daar toch posters hangen en stickers verspreid over hotels, enz. Maar goed, niemand mag de straat op, tenzij er een noodgeval is natuurlijk. Zoals ik al zij zijn alle winkels ect dicht. Zelfs de Alfamart en de Indomaret. Die zijn altijd 24/7 open, dus dat is ook al een wonder op zich.

Ook dien je de nodige voorbereiding te doen voor Nyepi. De markt is een dag ervoor, de dag zelf en de dag erna dicht. Ook de warungs nemen een mini vakantie. En de supermarkten houden het ook voor gezien. De uitgelezen kans voor alle verkopers van voedsel om de prijzen eens lekker te verdubbelen, dan wel te verdriedubbelen. En dat deden ze dus ook allemaal. Alle hindoes hebben ervoor en erna ook grote feesten en ceremonies waar ook het nodige voedsel voor nodig is… dus je kan je wel voorstellen hoe het was om met heel Singaraja tussen de smalle gangetjes van de markt te lopen. Tja, dat was ook wel een ervaring opzich.

Een dag voor Nyepi wordt het Ogoh- Ogoh festival gehouden. Met veel lawaai en muziek gaan honderden Hindoes de straat op om de geesten te verjagen. Ze hebben net als bij ons tijdens carnaval, van die grote poppen gemaakt. Deze moeten de geesten voorstellen. Na de optocht moeten alle poppen verbrand worden, om zo de geesten te bevrijden zodat ze weg kunnen. Er zijn misschien wel een paar honderd van die optochten op Bali (en elders in Indonesië). Ieder dorp of stadsdeel heeft zijn eigen optocht. Van groot tot klein, van jong tot oud, iedereen doet mee. De optocht hier kwam door onze straat, dus we hebben eerste rang van deze optocht kunnen genieten. Het is bijzonder om mee te maken! Ik had het al een keer op Lombok gezien, maar deze was toch wel extra goed hoor.

Nou en een dag later, werd ik wakker in complete stilte. Geen auto’s, geen motors… alleen een paar vogels en een paar zeurende katten. Wat fijn! Zo stil. Bijna ongevlovelijk. Maar dan na een paar uur en een paar rondjes verder in het boardinghouse, begint de verveling al toe te slaan. Ja ik heb een laptop, tv en genoeg om me mee bezig te houden. En normaal kan ik wel zo een halve dag en soms een hele dag in mijn kamer zijn en mijzelf bezig houden. Maar als je het niet mag, niet kan, naar buiten gaan, dan is het ineens een stuk saaier en lastiger. Haha.
Nyepi duurt tot morgen 6 uur in de ochtend, dus dan gaan we maar even door met vervelen en niks doen. Misschien de serie Gooische vrouwen nog een keer opnieuw kijken fso.

But I ‘ll keep you posted!

Sampai Jumpa,
Marleen

  • 21 Maart 2015 - 09:52

    Wim De Wit:

    Marleen,
    Wat zou het rustig zijn als ook in Ravenstein jaarlijks een Nyepi-dag zou zijn.
    Geen brullende bladblazers,snerpende kettingzagen en knetterende motoren.
    Maar met een spannend boek hoor of zie je ook niks meer om je heen.
    Een mooie bruiloft en veel geluk en voorspoed toegewenst.
    Nog bedankt voor je leuke kaart en brief.
    Fijn te weten wat zet 'm op witte muizen in het Indonesisch is .
    In Frans ,Engels en Duits was al bekend.
    Misschien wordt het wel een slogan wereldwijd voor een lekker ontspannen leven.
    Groetjes,
    Wim de Wit

  • 21 Maart 2015 - 09:53

    Moeke:

    Wat lijkt me dat heerlijk een dagje stilte!!!

  • 23 Maart 2015 - 22:04

    Kees:

    Mooi verhaal Leen

  • 11 April 2015 - 10:45

    Toon Van Der Burgt:

    Hoi Marleen, hier in Nederland zijn ook nog genoeg boze geesten.
    Goed idee om deze te verjagen.
    Maar wat de beste manier is weet ik niet!
    Toch weer een leuk geschreven Nederlands verhaal.
    Groetjes, Toon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 3156
Totaal aantal bezoekers 39645

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: