Time flies! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

19 November 2014 | Indonesië, Singaraja

Na twee en een halve week radiostilte zoals ze dat noemen, maar in dit geval blogstilte, is het weer hoogste tijd voor een update! Want realiseer me net dat het al twee weken geleden is. Nu, woensdag ochtend, bijna 8 uur. Abid maakt ontbijt; ayam goreng met sambal, goed ontbijtje voordat ik straks naar school ga, nog een week les. De tijd vliegt! Inmiddels al weer bijna 3 maanden in Indonesië. Ik zag laatst een post van iemand op Facebook dat het nog 40 dagen tot kerst is. Dat verbaasde mij, want toen ik vertrok uit Nederland was het nog augustus hartje zomer! Nu zitten jullie in Nederland natuurlijk ook niet stil natuurlijk, maar die post herinnerde mij dat ook in Nederland de tijd verder gaat.

Want in tegenstelling tot hier (school, gym, relax, warung, pasar, watervallen, hotsprings, en andere activiteiten die mij tot op heden geen stress bezorgen) lees ik dagelijks het nieuws en gaat het er in Nederland (en de rest van de wereld) lekker aan toe. Net nog een pushbericht op mijn telefoon van RTL-nieuws: ongeregeldheden intocht Sinterklaas wereldnieuws, hoe kunnen volwassenen zo een kinderfeest verpesten? Ook van de week: twee PVDA Kamerleden uit de partij gezet, Putin die de volle laag krijgt op de G20 top in Australië en ten slotte Ravenstein bij kaarslicht gaat niet door, te weinig vrijwilligers. Interessant om te lezen hoor, maar ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet echt begrijpen waarom volwassenen een staan te schoppen tussen de kinderen die een glimp van sinterklaas en zijn zwarte (en witte, stroopwafel, kaas, clown) pieten. Iemand die mij dat kan uitleggen?

Oke, ik hou wel van de actualiteit in de wereld en volg dat dan ook dagelijks. Ook hier in Bali en Indonesië hou ik de actualiteit in de gaten. Zoals van het weekend; ik lig op bed, beetje lui tv aan het zappen en Facebook te bekijken, zie ik ineens dit; CNN bericht over hevige aardbeving 90 km van het eiland Ternate. Met tsunami waarschuwing! Weet ik veel waar Ternate ligt! Snel even google maps bekijken en dan leer ik dat het bij de Molukken ligt. Oke, we hoeven hier niet de bergen in te vluchten. En gelukkig uiteindelijk werd de tsunami waarschuwing ook weer ingetrokken na een paar uur. Wel grappig om te weten is dat ik het nieuws via Facebook las 4 minuten na de aardbeving, maar het pas anderhalf uur later op de Indonesische televisie te zien was. Tja het blijft Indonesië natuurlijk.

Nog een actualiteit, deze is erg actueel. Sinds Jokowi president is, zit iedere Indo te wachten tot het uur van de waarheid toeslaat. De zwaar gesubsidieerde benzine, waar Jokowi als eerste president sinds de invoering met succes een einde aan wil brengen. Het kost Indonesië ieder jaar 20 tot 30% van het jaarlijkse uitgavebudget. Bedenk eens wat daar allemaal voor goeds mee gedaan kan worden? Onderwijs, gezondheidszorg, armoede? Gelukkig voelt Jokowi mij goed aan en sinds gisteren is de benzineprijs van 6500IDR naar 8500IDR gestegen. Een nog te overkomen bedrag. Vervolgens gaan we gisteren na het tanken naar de markt, hebben alle marktlui alles 2500 tot 3000 IDR duurder gemaakt. Ja die weten wel in te spelen op de actualiteit. Ik bedoel, die halve kilo kip die we gisteren gekocht hebben kostte die dag ervoor (voor de prijsstijging) nog 15000IDR (1euro) en na de prijsstijging 18000IDR. Ik durf te wedden dat die man nog niet eens naar de pompbensin is geweest! Oke, het is een onherroepelijk gevolg van de prijsstijging van de benzine. Maar dat die 80% subsidie beetje bij beetje terug wordt gedrongen, is een stap in de goede richting!

Ook een leuk weetje, hoe hier nog een extra slaatje uit te slaan: gisteren op Indo-TV was een verhaal over een man op Bali die was opgepakt omdat hij thuis een mega voorraad benzine (oude prijs) had opgeslagen voor verdere verkoop aan derde (natuurlijk onder de 8500IDR) de man was de afgelopen weken alle tankstations afgegaan om zijn auto te vullen en vervolgens thuis weer leeg te pompen. Als buur zou ik niet zo blij zijn met een doe-het-zelf benzineopslag een huis verder op. Nu is de politie daar ook niet blij mee dus is de man opgepakt! Verder pakt de gemiddelde Indo de prijsstijging goed op. Echter zijn er op tv ook rellen en protesten te zien. Gelukkig niet op Bali! Ook zie ik net op het nieuws dat het openbaar vervoer van Sumatra tot Papua is stilgelegd vanwege de prijsstijging... uit protest dus. Juist.. daar zullen buiten Jakarta en een paar andere grote steden niet veel van merken. Want in Bali is het openbaar vervoer (behalve de Bemo, een klein busje die je van hot naar her brengt en die niet staken) ver te zoeken. Laat staan op Papua…

Genoeg actualiteit en nieuws, terug naar mij. Zoals ik al zij heb ik nog maar een week les! Daarna heb ik een nationaal examen wat meetelt voor het certificaat wat we krijgen uitgereikt aan het einde van het schooljaar. Vervolgens, na het examen, heb ik twee maanden vakantie! Jeej, zeggen ze dat leerlingen in Nederland veel vakantie hebben; check ’t hier! Twee maanden semesterbreak dus. Abid en ik hebben besloten om een maand naar Lombok te gaan; home sweet home! Ik ga een maand een boardinghouse huren in Mataram en dan waarschijnlijk terug naar mijn oude stageplek. Misschien dat ik daar iets kan betekenen. Verder natuurlijk naar Abids ouders en gewoon leuke dingen doen met m’n friends there! Heb er heel veel zin in! Misschien na terugkomst op Bali gaan we nog een week of twee naar Java, maar dat moeten we nog even bekijken! Genoeg plannen en genoeg te doen dus!

Ook is hier dan eindelijk de eerste plensbui gevallen! Dansen in de regen! We moesten er even op wachten.. want waar het overal op Bali al geregend had, bleef de regen in Singaraja uit. Singaraja ligt direct aan zee, en een paar kilometer verderop beginnen de bergen. Dat betekend dat de regen vaak over Singaraja trekt en dan tegen de berghelling naar beneden valt. Regen geeft echt een heerlijke verkoeling en is tot zo ver hier wel welkom!

Nou weer een update voltooid! De volgende zal niet zo lang op zich laten wachten! *promise*
Sampai Jumpa

Marleen!

  • 19 November 2014 - 08:35

    Wim De Wit:

    Hoi Marleen,
    Bedankt weer voor je vrolijke reisverslag.
    Heb op 10 nov. een briefje gestuurd,komt nu hopelijk wel aan.
    groetjes,
    Wim

  • 21 November 2014 - 04:07

    Marleen Verhoeckx:

    Hoi Wim,

    Super leuk! Ik wacht het af!
    Heb er alle vertrouwen in dat deze wel aan komt!

    Gr. marleen

  • 29 November 2014 - 16:01

    Kees:

    Ha Leen,
    Effe een kort berichtje uit de Sultzbach. Jan, Floor en ik zijn onderweg naar Veldhoven. Norma is jarig en viert vandaag haar feestje. Driver Jan en co pilot Floor, kees lekker relaxed achterin en mooi tijd voor een biertje vandaag.

    Langzaam aan gaan we ons voorbereiden op onze vakantie naar indonesie in de zomer. We komen je opzoeken en zijn super noeiwsgierig of course. Met Abid en jij als gids gaan we op verkenning om wat meer van Indonesie te zien dan de gewone toerist. Maar dat gaat zeker wel lukken denk ik zo.

    Mooi dat jullie aan het onderzoeken zijn wat de mogelijkheden zijn voor een studiebeurs in Belanda. Dat zou een een geweldig goei stap zijn om te doen denk ik. Ik ben benieuwd of het lukt.

    Hier in de polder begint het nu echt kouder te worden. Aan de Sultzbach snorts regelmatig het open haardje. Hollandse gezelligheid, met de decembermaard in aantocht. Sinterklaas en Kerst, het zijn mooie momenten die je samen met je familie viert. We zullen een goeie skypeverbinding opzetten met het kersteten zodat je mee kunt doen if zoiets. Ik ben benieuwd hoe dat is als je ver weg in het mooie Indonesie bent.

    Nou, we zijn al bij Veghel. Mijn penneke is ff leeg en mijn batterij ook. Morgen appen we weer

  • 29 November 2014 - 16:01

    Kees:

    Ha Leen,
    Effe een kort berichtje uit de Sultzbach. Jan, Floor en ik zijn onderweg naar Veldhoven. Norma is jarig en viert vandaag haar feestje. Driver Jan en co pilot Floor, kees lekker relaxed achterin en mooi tijd voor een biertje vandaag.

    Langzaam aan gaan we ons voorbereiden op onze vakantie naar indonesie in de zomer. We komen je opzoeken en zijn super noeiwsgierig of course. Met Abid en jij als gids gaan we op verkenning om wat meer van Indonesie te zien dan de gewone toerist. Maar dat gaat zeker wel lukken denk ik zo.

    Mooi dat jullie aan het onderzoeken zijn wat de mogelijkheden zijn voor een studiebeurs in Belanda. Dat zou een een geweldig goei stap zijn om te doen denk ik. Ik ben benieuwd of het lukt.

    Hier in de polder begint het nu echt kouder te worden. Aan de Sultzbach snorts regelmatig het open haardje. Hollandse gezelligheid, met de decembermaard in aantocht. Sinterklaas en Kerst, het zijn mooie momenten die je samen met je familie viert. We zullen een goeie skypeverbinding opzetten met het kersteten zodat je mee kunt doen if zoiets. Ik ben benieuwd hoe dat is als je ver weg in het mooie Indonesie bent.

    Nou, we zijn al bij Veghel. Mijn penneke is ff leeg en mijn batterij ook. Morgen appen we weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 39673

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: