kembali bersekolah - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu kembali bersekolah - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

kembali bersekolah

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 Februari 2015 | Indonesië, Singaraja

Hallo allemaal hier en daar!

Vandaag, na twee maanden en een week vakantie, was het dan zover: Darmasiswa studenten zijn weer aan de bak. Dat betekend we weer 3 dagen per week van half 10 tot 1 en een dag van half 10 tot 11 op school zitten. En dat vind ik eigenlijk wel fijn! Een beetje meer ritme is wel gewenst. Zeker de afgelopen twee weken waren een beetje ‘dode’ weken. Niet veel aparts gedaan, maar lekker rustig aan. Nou doet heel Indonesië al rustig aan, maar wij dan de afgelopen twee weken extra rustig aan… moet je nagaan. Kende in Nederland niet zeggen denk ik!

Maar ook zeker leuk was om de andere studenten weer te zien en te horen wat ze allemaal gedaan hadden de afgelopen twee maanden. Iedereen heeft door Azie gereisd. Van Thailand, Singapore, Malaysia. Maar ook binnenlands; van Java, Flores tot Sumatra. Het verhaal van Natalia uit Rusland was nog wel het meest interessant. Zij heeft haar vakantie vooral in Noord Sumatra doorgebracht. En wel in het welbekende streng Islamitische Atjeh. Wat bekend staat om de Sharia politie die toekijkt of de bevolking wel de wetten en regels van de koran naleeft. Ze had twee weken in Banda Atjeh doorgebracht en heeft de meest indrukwekkende dingen gezien. Niet zozeer op het gebied van de streng Islamitische wetgeving, want volgens haar viel dat wel mee. Maar meer op het gebied van de tsunami die daar 10 jaar geleden doorheen is geraasd. Ze heeft het museum bezocht wat heel indrukwekkend moet zijn. Ook zijn er door de stad verschillende gestrande schepen te zien die door de tsunami de stad zijn ingesleurd. Deze dienen nu als monumenten voor de mensen die zijn omgekomen. Bovendien heeft ze veel mensen leren kennen en gesproken over de impact van deze tsunami op de bevolking. Ze sliep bij een vrouw die 6 familieleden is verloren door de tsunami. Ze zij dat iedereen daar wel minimaal een persoon in de familie heeft verloren. En dan heb je ook nog vrienden, familie, gemeenschap. Indrukwekkend om te horen. Het staat zeker op mijn wish-list van nog te bezoeken plaatsen in Indonesië. Wat ook interessant was dat Banda Atjeh (hoofdstad), wat bekend staat om de Sharia politie, niet de internetartikelen en waarschuwingen namaakte. Het viel volgens haar reuze mee. Mensen in westerse kleding en geen Sharia op straat te zien. Volgens de mensen die ze sprak is er een bepaald gebied in Atjeh waar deze politie wel actief is en waar Islamitische wetgeving wel zeer streng wordt nageleefd. Deze plaats zou in zuid Atjeh te vinden zijn. zelf had ze geen tijd meer om daar naar toe af te reizen, wat ze jammer vond. Zo zie je maar weer, artikelen van internet en kranten geven toch altijd een gekleurd beeld. Maar ook ik zou het graag ook met eigen ogen zien.

Zoals ik al zij, de lessen zij weer begonnen. Nu heb ik ook een leuk lesje voor jullie. Bahasa Indonesia schijnt zo’n makkelijke taal te zijn, probeer deze tongtwisters eens die ik op internet he gevonden:

- Dudung, ambilkan dandang di dinding dong, Dung! Vertaling: Dudung (naam), pak je de pan van de muur oke, Dung?

- Kucing kuningku, kencing di kunci-kunciku vertaling: mijn gele kat plast op mijn steutel!

- Kuku kaki kakak-kakak ku kayak kuku kaki kakek-kakek! Vertaling: De nagels van mijn oudere broer/zus lijken op de nagels van mijn opa.

Dan heb ik ook nog wat typisch Indonesische manieren voor jullie:
- Sokken in sandelen…

- Maken voor bijna alle woorden afkortingen.. waarom zou je ook hele zinnen spreken?

- Jam Karet, of te wel: rubberen tijd.. als je een tijd afspreekt met mensen hier, in alle lagen van de bevolking en alle soorten afspraken, deadlines, of meetings.. tijd is iets wat niet te serieus genomen moet worden. Nederland leeft met: tijd is geld.. Indonesië leeft meer: beter laat dan nooit.

- Het overal afval dumpen… de prullenbak wordt hier helaas nog niet zo serieus genomen..

- Het maken van selfies… heel veel selfies.. de selfiestick is hier dan ook een goedlopend product.

- Negeren van publieke regelgeving… zoals verkeerregels.

- Elke plek, wat voor tijd ook, je kan altijd even een power nap doen.

Bekijk ook even deze link voor meer Indonesische efficiëntie als het gaat om vervoer van goederen, ik bedoel waarom twee keer rijden als alles in een keer mee kan?:
jadi, orang-orang di Belanda,

Sampai Jumpa!

• 10 Februari 2015 - 13:46

Wim De Wit:

Marleen,
    Heb jij ooit een gele kat op een sleutel zien plassen?
    Kijk een niet nader te noemen oranje je weet wel kater is dat voorstelbaar
    groetjes,
    Wim.