Je suis Charlies, ook op Lombok! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Je suis Charlies, ook op Lombok! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Je suis Charlies, ook op Lombok!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 Januari 2015 | Indonesië, Mataram

Hallo allemaal,

Eerste week in het nieuwe jaar, tweede blogstory alweer van het nieuwe jaar! Nog een weekje op Lombok en dan gaan we weer naar Bali. Tijd vliegt, zeker als ik me bedenk dat over 3,5 maand mama en Geer ons al komen opzoeken eind april (en in juli papa en de rest!)! Daar kijken we al heel erg naar uit! Skype en Whatsapp zijn dagelijkse communicatie middelen, maar ze brengen maar gelimiteerd verhalen en ervaringen, gedachtes en belevingen over. Tijd met elkaar doorbrengen is dan ook belangrijk!

En dan het drama wat deze week overheerst.. de terroristen die 12 mensen van het magazine Charlie Hebdo hebben neergeschoten in een aanval op het kantoor. Wat vreselijk, een zwarte dag voor de wereld, een zwarte dag voor vrijheid van meningsuiting en democratie. Ook een zwarte dag voor alle moslims die weer een groep extremisten de Islam zien verwoesten en zwartmaken. Het nieuws komt hier ook aan op Lombok en slaat hard in. Met een paar vrienden (Islamitisch) hebben we een avond er lang over zitten praten. Ze voelen zich in het nauw gedreven. Islam staat voor vrede en respect naar andere toe, niet voor geweld en moorden. Hier op Lombok lopen de Hindu’s, Moslims en Christen naast elkaar, zijn ze vrienden en werken ze samen. Ze wonen in een wijk en respecteren elkaars ceremonies. Natuurlijk zijn er ook hier sociaal/politieke issues zoals die overal zijn. Maar onrust tussen religies, extremisme, kom ik hier niet tegen. Indonesische Islamitische leiders spreken zich duidelijk uit over moslimextremisme, dat is niet onze Islam en onder geen enkele reden kunnen we dit goedkeuren. Nu, 13.00 in de middag op vrijdag. Mensen uit de kampong komen net terug van hun vrijdag gebed. Het leventje gaat hier door, maar het houdt mensen bezig. Ook mij houdt het bezig. Waarom denken deze terroristen dat zij in de naam van de Islam, wat ik hier als iets moois en vredigs ervaar, zoveel onschuldige mensen vermoorden. Welk stukje van de Islam keurt dat goed? Ik probeer het te begrijpen maar dat kan ik niet, net als de andere mensen hier. Hopelijk ziet de wereld dat de vermoorden van deze 12 mensen, de aanslag op Charlie Hebdo, alle anderen aanslagen en het maken van slachtoffers door deze extremisten, geen Islam is.

Gelukkig zie ik op Nu.nl, NOS app, RTL nieuws app, BBC news, CNN, ect (ja heb die apps allemaal op mijn telefoon!) dat mensen opstaan en protesteren tegen deze aanslag. Mensen herenigen en komen samen. Herdenken en versterken het woord van vrijheid van meningsuiting! Mijn gedachtes gaan uit naar de slachtoffers, hun familie en vrienden.

Het leventje hier in de kampong gaat verder. Al kijk ik ook wel weer uit naar Singaraja. Het dagelijkse leventje daar weer oppakken is ook weer fijn. Weer zelf koken en wat meer privacy is ook wel weer fijn! De kampong is een hele ervaring geweest. Met veel ups en deze week ook wat downs. We zijn afgezet door de huiseigenaar. Moesten ineens nog eens 400000 IDR betalen anders moesten we weg… ze ‘dachten’ dat we maar 2 weken beleven.. en nu we al 3 weken hier zijn willen ze totaal 1000000IDR voor kamerhuur. Tja, toen we hier kwamen hebben we twee dagen de prijs gevraagd voor een maand huur, en toen hoefde we niks te betalen (wat we na 20x vragen steeds te horen kregen). Toen hebben we ze normale prijs voor kamerhuur gegeven omdat ‘gratis’ omdat we vrienden zijn niet comfortabel vonden. Ja, we kunnen nergens heen dus hebben we het geld maar gegeven, maar het stelt de boel wel even in ander perspectief. Mensen zijn niet altijd hoe ze lijken te zijn. We zien het maar als een tegenvallertje. Want we hebben veel goede vrienden op Lombok! En een daarvan gaat er een aanstaande zondag trouwen. We zijn uitgenodigd en in plaats van alleen ‘receptie’ bij te wonen, zijn we nu ook bij de trouw ceremonie. Gelukkig heb ik mijn kebaya mee! Kan ik hem voor het eerst dragen! Ik heb er zin in en ben erg benieuwd naar de ceremonie.

Nou, als afsluiter, 29 januari heeft Abid zijn IELTS-test. Dat is de Engelse test die hij moest halen om zich te kunnen aanmelden voor universiteiten in Nederland en om een studiebeurs aan te kunnen vragen. Nog 20 dagen te gaan! Abid is hard aan het leren! Het is spannend maar we doen ons best om volgend jaar in Nederland te zijn!

Sampai Jumpa,

Marleen Verhoeckx

• 09 Januari 2015 - 08:42

Kees:

Sterk verhaal Marleen. Charly Hebdo is inderdaad een aanslag op de vrijheid van mensen om te denken en zeggen wat we willen. En buiten dat een excessief gewelddadige inhumane daad. Daar is geen enkele rechtvaardiging voor. Het is nu zaak dat alle mensen van welke afkomst, kleur of religie dan ook zich hier tegen uit spreken. Schouder aan schouder. Het is fijn om te horen dat de mensen op Lombok dit ook zo beleven. Ook daar heten ze allemaal Charly.

• 09 Januari 2015 - 09:47

Wim De Wit:

Je suis Charlie.
    Dochter Petra in Frankrijk getrouwd met moslim Ali Lahda en hun dochtertje Yasmine,door jouw pap zo mooi
    geportretteerd ,vrezen het zinloze geweld ook net als ieder weldenkend mens.
    Wens Abid veel succes met 't examen.
    Groetjes,
    Wim

• 09 Januari 2015 - 13:56

Mindie:

Stelletje psychoten daar in Parijs. Zeer triest dat dit gebeurd en helaas is het weer een provocatie en reden voor mensen om te protesteren. Kortom een lopend vuurtje.. eigenlijk zouden we het gewoon moeten negeren.. dit is juist wat ze willen.. maar toch kan ik t ook niet laten om er toch iets over te zeggen!

Ik ben dan geen Charlie, maar wel Mindie die dit gebeuren van een neutrale positie wil bekijken..

Een breuk op de vrijheid van meningsuiting.. dit is dus zo'n geweldig prachtig discussiepunt.. aan een vrijheid van meningsuiting zit naar mijn idee altijd een bepaalde grens. Er zijn altijd zwakbegaafden (onder welke bevolkingsgroep dan ook), die bepaalde uitingen niet kunnen/zullen begrijpen. IQ's van mensen verschillen nu eenmaal. Of je het nu over moslims hebt of christenen of over gekleurde of blanke mensen, over Duitsers of Belgen...wees gewoon voorzichtig met wat je zegt over wie dan ook en bedenk eerst wat voor effect dit kan of zal hebben. Sommige dingen moet je gewoon voor je houden.

Tja dan heb je zo'n satirisch tijdschrift die een bepaalde 'humor' verwerkt in artikels, columns en carricaturen..
    Ga je met carricaturen een bepaalde groep mensen treiteren (in dit geval moslims) dan zijn er altijd psychopaten die dit soort dingen niet begrijpen of kunnen relativeren en ja dan krijg je zulke taferelen. Natuurlijk keuren de moslims dit soort taferelen af. Inclusief ik. Niemand mag iemand van zijn leven beroven. Maar toch probeer ik ook de andere kant van het verhaal te begrijpen..

Nog even terug komend op 'humor' in het sociale werkvlak.. tegenwoordig lijken er wel steeds meer autisten te zijn.. steeds meer mensen met gedragsproblemen.. mensen die humor te letterlijk opvatten. En dan heb ik het over simpele humor, 'heeey brillemans!!', (niet beledigend bedoeld maar wordt wel beledigend opgevat) wat vervolgens beantwoord word met een klap in je gezicht. Laat staan met 'zwaar beladen humor' waarin alle moslims (bijna een kwart vd wereldbevolking!!) worden beledigd omdat hun voorbeeldpersoon wordt geschetst als een terrorist!
    Laten we met z'n allen een poging doen om het vuur te doven door een keer NIET alles te zeggen wat we denken, maar eerst eens diep nadenken voordat we handelen. Of we nu moslim zijn of niet, of we nu journalist zijn of niet.. Niet vooroordelen=elkaar als gelijke behandelen.
    Ik zie het vrijheid van meningsuiting niet als laten we even lekker provoceren en haat gaan zaaien! Come on, get a life als je echt zo denkt...
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf, zeggen ze wel es.. je kan de wereld niet verbeteren, maar wel jezelf!

En ja helaas hebben ook Indo's wel eens vooroordelen over de Bule's.. die hebben namelijk allemaal heeeeel veel geld dus dat bedrag kunnen ze vast missen!.. niet dus...iedereen heeft vooroordelen en gaat handelen adhv die vooroordelen.. is idd balen maar he..that's life.. just be patience and every thing is gonna be alright!

Welke dag ga je terug naar Bali? Zien we elkaar nog voor die tijd? Groetjes aan Abid!