A look in Hinduism - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu A look in Hinduism - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

A look in Hinduism

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

26 Oktober 2014 | Indonesië, Singaraja

Zondag, lekker rustig dagje! Net terug van een bezoek aan Sunny air, een zwembad gevuld met bronwater. Een typische plek waar de Indo’s hun vrije zondag graag doorbrengen. We waren dan ook niet de enige. Maar het water was heerlijk fris en koud. Das ook wel eens lekker! Onderweg naar huis even gestopt bij een Soto/Bakso warung en heerlijke Soto gegeten. Soto is een soort kippensoep met groente en bihun met de kippentenen er in, echt een aanrader! Nu lekker thuis, de vogels net een schone kooi gegeven en dan is het nu tijd voor een nieuw verslagje!

Deze week hebben we, zoals ik in vorige verslag al vertelde, alleen maar examens gehad. De punten die ik terug heb zijn erg goed! 8e en 9e enz! Mijn harde (uhmuhmm) werk werpt zijn vruchten nu af! Donderdag hadden we cultuurklas, daar hadden we geen toets over gelukkig. Want wat we daar tot nu toe hebben gedaan is die offers vouwen en maken, ben der geen kei in, haha! Maar deze keer kregen we een invallend docent die ons een hoop kon vertellen over het Hindoeïsme en de ceremonies die daarbij horen. Het was een hele interessante les en heb (natuurlijk) aantekeningen gemaakt zodat ik de info met jullie kan delen!
Het Hindoeïsme kent 5 verschillende soorten ceremonies:

- Dewa Yadnya: deze ceremonies zijn dagelijks en worden gericht naar de goden en godinnen. In een Hindoeïstisch huishouden zorgt de vrouw bijvoorbeeld dat er iedere dag bepaalde spots in het huis een offer wordt gelegd. Offers voor water, vuur, aarde, tempels, voor bewaking en verwelkoming van gasten die hun huis bezoeken. Voor water kan een offer bij een bakje water gelegd worden. Vuur een offer naast het fornuis, de huistempel natuurlijk en bepaalde plekken op de grond om offers voor de aarde te brengen. Voor bewaking van het huis en de familie leggen Hindoes aan de achterkant van het huis offers en voor verwelkoming van gasten leggen ze offers bij de ingang van hun huis. Het gaat dan ook op; hoe groter het huis, hoe meer offer er gelegd worden. Het zijn er minimaal 5.. en in grote huizen kunnen dat er wel 100 zijn. Een beetje drukke familie met werk en andere activiteiten kunnen dus beter voor een kleiner huis kiezen, grapte de docent.

- Manusa Yadnya: alle ceremonies die worden gehouden voor Hindoes zelf. Verjaardagen (die Hindoes eens per half jaar hebben!), zwangerschapsceremonies, geboorteceremonies, ect. Ook de toothfilling ceremonie, waarbij de hoektanden van een persoon worden afgeschaafd omdat ze geloven dat ieder persoon slechtheid in zich heeft zitten. En dat zouden de hoektanden symbool voor staan. Bovendien heb je ook een puberteitsceremonie waarbij er gebeden wordt voor de nieuwe puber dat hij alle verleidingen in de puberteit kan weerstaan. Trouwceremonie heb je ook nog natuurlijk. En dan misschien nog wel de belangrijkste, de crematieceremonie. De dood betekend voor Hindoe dat ze dit leven hebben volbracht en dat ze in een ander leven terug komen. Hopelijk een beter leven natuurlijk. Wat betekend dat ze de sins in een vorig leven hebben goedgemaakt. Als mensen dan ook heel oud worden, betekend dat, dat die persoon veel sins heeft begaan in het vorig leven en moet dus veel goedmaken. En als bijvoorbeeld een baby overlijdt, betekend dat die bijna geen sins had en het leven weer mocht verlaten.

- Pitra Yadnya: ceremonies die worden gehouden voor de over overgroot ouders. Hindoes geloven dat hen spirits nog steeds op aarde en om je heen zijn. Wat betekend dat ze je in dromen bezoeken, in gedachtes en tekenen voor je achterlaten op aarde. De docent zij: geloof het of niet. Maar er zijn constant tekenen die je over over grootouders je toezenden. Je bent nooit alleen.

- Rsi Yadnya: ceremonies voor heilige. Voor de religieuze leiders van het Hindoeïsme.

- Bhute Yadnya: ceremonies om de bad spirits tevreden te stellen. Hindoes zijn heel angstig hier voor de bad spirits. Er worden dan ook dagelijks (mini) ceremonies gehouden om deze bad spirits tevreden te stellen.

Nou dat is een korte samenvatting van alle soorten ceremonies die het Hindoeïsme hier op Bali kent. Nu is Bali niet zo’n groot eiland, maar toch kent het grote verschillen tussen noord en zuid Bali. Hindoeïsme in het noorden is het ‘easy’ Hindoeïsme zoals de docent het vertelde. Hier kunnen mensen offers op straat kopen. Ook werken hier veel beide ouders in het gezin en de verplichtingen zijn niet zo heel ingrijpend (wat ik begreep van de docent). In het zuiden is het meer gecompliceerde Hindoeïsme. Waar Hindoes in het noorden de offers kunnen kopen op straat, is dat in zuid Bali niet mogelijk. Ook leven mensen daar meer in de gemeenschap. De gemeenschap is voor alle Indonesiërs heel belangrijk, maar voor Hindoes nog eens extra belangrijk en dan in zuid Bali al helemaal. De gemeenschap waarin je leeft neemt namelijk na je dood de verantwoordelijkheid voor het cremeren van je lichaam. Iets wat heel belangrijk is. Goed leven in de gemeenschap is dus heel belangrijk. De schoonmoeder van de docent leeft in zuid Bali, vertelde de docent. En zij gaat dagelijks van ceremonie naar ceremonie. Van een thootfilling ceremonie, naar een verjaardag, naar een holy men ceremonie, ect. Een dag vullend programma. In het noorden worden veel ceremonies binnen de familie gevierd en minder met de gehele gemeenschap. Bovendien is het een vrij dure aangelegenheid. Alle ceremonies bij elkaar kosten toch geld. Vooral de ceremonies voor mensen gaan vaak samen met grote diners en met veel mensen. Wat ook een issue is voor Hindoes is het reizen. Elke keer, ook al is het twee dagen reizen, missen ze bepaalde ceremonies. Omdat de gemeenschap zo belangrijk is wordt er altijd overwogen wel of niet te gaan. Volgens de docent vond ze dat nog wel het moeilijkste om te kunnen bepalen; wat is nu een goede balans? Het was een hele interessant les, een echte inkijk in het Hindoeïsme.

Zo dat was even een kleine inkijk in een het Hindoeïsme. Deze informatie is trouwens onder voorbehoud. Dit is zoals ik het begrepen heb in de les. Zo, dan nu maar eens lekker verder met mijn relaxte zondag. Straks nog even een wasje doen en later in de avond naar de markt. Wat zullen we vandaag eten? Het maakt eigenlijk niets uit, we hebben een nieuw gasstel en die werkt super goed. Dus ’t wordt altijd wel lekker zullen we dan maar zeggen!

Sampai Jumpa!

Marleen

• 26 Oktober 2014 - 08:14

Moeke:

Mooi verhaal weer met een interessante inkijk in het dagelijkse leven van een Balinese hindu! Ze hebben t er maar druk mee met al die ceremonies. Voor ons is de dag net begonnen met een extra uurtje vanwege de wintertijd! Het belooft een zonnige zondag te worden daar gaan we van genieten! xx

• 26 Oktober 2014 - 13:29

Kees:

Ha Leentje,

Mooi om mee te maken zeg. Heel het leven van de Hindu is van geloof doortrokken. Een manier van (samen) leven die ver staat van onze westerse seculiere samenleving. Hoewel! Het is nog geen 50 jaar geleden dat de katholieke kerk ook zoveel invloed had op het leven van de mensen hier in Belanda.

Ceremonies als dopen, trouwen, begraven waren ijkpunten in ieders leven. Elke zondag naar de kerk en als het ff kon ook doordeweeks nog. Bidden voor en na het eten en als je naar bed ging. Op vrijdag geen vlees en voor Pasen 40 dagen vasten (soort ramadan dus). Je ging naar de katholieke school en naar de katholieke sportclub. De kerk hield een lijst bij van boeken die je wel en niet mocht lezen en 's avonds luisterde je naar de Katholieke Radio Omroep (KRO) of keek je naar de goedgekeurde programma's op TV. Je ging naar een katholiek ziekenhuis als je ziek was en je was lid van een katholieke Vakbond en zo. En om de zoveel tijd ging je al je zonden opbiechten bij de pastoor.

En ook heel mooi, naast de gewone kalender, was er ook een zogenaamde kerkelijke kalender. Elke dag was de naamdag van een heilige. Zo is vandaag 26 oktober de naamdag van de Heilige Evarist, maar dat wist je natuurlijk al. Deze Evarist was Paus in de eerste eeuw na Chr. Hij wordt als een martelaar vereerd (iemand die stierf voor de kerk) en is later heilig verklaard. Morgen is de H. Antoinetta van Brescia aan de beurt. Geen idee wat ze heeft gedaan, maar dat maakt niet uit. Een kaarsje opsteken (een soort van offertje) kan nooit geen kwaad. En 24 april, jouw verjaardag Marleen, is de naamdag van de Heilige Fidelis van Sigmaringen. Fidelis was een Capucijner monnik die in grote eenvoud leefde en opkwam voor de armen Tijdgenoten roemden hem om zijn naastenliefde en zijn onverzettelijke strijd tegen het Protestantisme (we zitten in de 17e eeuw he). Hij is ook gestorven als martelaar voor de kerk. Neergeknuppeld door een aantal ongelovigen en dan heb je een goeie kans om heilig verklaard te worden he, als goed voorbeeld voor andere mensen.

Zo zie je maar, niets is mensen vreemd en als je wat dieper graaft zie je naast verschillen ook wel overeenkomsten tussen de grote religies. Al is het maar dat het blijkbaar een universele menselijke behoefte is om te geloven, rituelen te hebben, (geloofs)regels te bedenken en zo voort. Tijd om maar weer eens een kaarsje op te steken denk ik. Maar wel met een knipoog. want we zitten hier wel in het vrolijke katholieke zuiden he. En relativeren hoort er ook bij! Een vaardigheid die veel volgelingen van wereldgodsdiensten jammer genoeg nooit goed onder de knie hebben gekregen.

Groet uit de Sultzbach ennuh hati hati