Home sweet Home! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Home sweet Home! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Home sweet Home!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Mei 2013 | Indonesië, Mataram

Zo, weer rust! Haha, oke dat is wel een beetje overdreven maar het is in ieder geval wel een stuk rustiger nu Jan, Floor, mama, Geer en Nina weer terug in Nederland zijn. In Bali heb ik even een update geschreven, daarna heb ik er helemaal geen tijd meer voor gehad.
Tot nu, een loos momentje op school. Haha, ja na er hier op SLB Dharma Wanita eerst schoolexamens waren, daarna 2 weken nationale examens en dan nu weer competities.. de school staat weer in het teken van vooral niet te hard werken en van alles doen behalve werken en leren! Dus heb ik even tijd om een nieuw reisverslag te typen.
Nog even terug naar mijn bezoek. Na 6 dagen Bali was ik toch zo blij om weer voet aan land op Lombok te zetten. Wat een rust! Heerlijk! Het voelde echt als thuiskomen.

Eenmaal weer aangekomen bij Montong Kedaton Blok E No. 4, was ik dan weer echt thuis! Met een leuk ontvangstcomité bestaande uit Linda & Abid! Erg leuk! De dagen resterende dagen op Lombok hebben we nog leuke dingen gedaan. We zijn bijvoorbeeld met Abid, Sunday, Agus naar de een dagtrip gemaakt met als eerste stop de waterval. Een mooie tocht door de prachtige natuur! Daarna zijn we naar een natuurvisjes voettherapie geweest.. eerst met je voeten in zo’n vijver met visjes die je eelt van je voet eten en daarna stone therapie… over van die super scherpe steentjes lopen.. is namelijk goed voor je bloedsomloop.. haha na 3 stappen geloofde ik dat ook wel. Nadat ik er verzekerd van was dat mijn voeten weer eelt vrij waren en mijn bloed nog steeds goed stroomde gingen we door naar traditionele dorpje waar ze gespecialiseerd waren in potten bakken van klei. Erg leuk om te zien! Na zo’n cultureel dagje waren we natuurlijk erg moe, dus vroeg naar bed!

De dag erna kwamen Floor en Nina terug van hun tussenstop op de Gili’s. De een naar laatste dag alweer. Time flies! Die dag waren we bij Sunday thuis uitgenodigd voor diner, traditioneel eten to the max! Heerlijk was dat! De zondag vooral ingevuld met last minute souvenir shopping en chille. Behalve voor Floor en mij. Na de lunch bestaande uit overheerlijke Bakso zijn we met Sunday en Abif naar een stoffenzaak geweest waar Floor even wat traditionele stoffen heeft gekocht om daar weer prachtige creaties van te maken! Daarna door naar een dorpje wat gespecialiseerd was in het maken van houtwerken, onder anderen maskers. Daar kwamen we er achter dat importeurs die van die houtwerken inkopen voor Nederland echt wel vet verdienen aan die import. Als zo’n masker voor 20 euro gekocht wordt van de maker dan wordt ie in Nederland voor een euro of 200 verkocht…. Dikke business.! Wat heel aardig en lief was dat ze speciaal voor papa thuis een houtwerk hadden gekocht als cadeautje. Ik heb vernomen dat die een eren plaatsje op de Sultzbach heeft gekregen.

In de avond het “laatste avond maal”, uiteten met de Indo’s en Carlien, Ellen en Linda. Nog een keer lekker traditioneel eten voor de liefhebber! Jan zal wel blij zijn dat ie nu weer aan zijn tosti kan zitten, die vooral niet spicy is! Haha! Spicy eten is niet zo voor jan weggelegd!
Na het verjaardagfeestontbijt van Jan (hiephiephoera!) was het dan weer tijd om afscheid te nemen van iedereen. Weer richting Nederland na twee leuke maar ook wel drukke weken. Nu zijn we weer een paar dagen weg en alles is weer back to normal.

Ondertussen ben ik bezig met mijn toekomstplannen. Zoals jullie vast wel in mijn verslagen hebben kunnen lezen heb ik het hier super goed naar mijn zin! Waarom dan over twee maanden een punt er achter zetten.. ik denk dat ik dat niet kan. Dus ben ik maar eens gaan kijken op de universiteit van Mataram. Via een studiebeurs zou ik daar een jaar Bahasa Indonesia kunnen gaan studeren nadat ik mijn studie in Nederland heb afgerond. Een erg verleidelijke optie..

Zo, nu ga ik me maar weer eens mengen tussen mijn collega’s en de leerlingen.. bezig zijn met alles behalve werken en leren!

Groetjes, hati hati, sampai jumpa!
Marleen

• 18 Mei 2013 - 09:09

Kees:

Ha Leen,

Ook hier home sheet home. Vandaag vieren we de verjaardag van Jan en doen tegelijk een indonesie-sterke -verhalen-en-mooie-foto's-familie-bijeenkomst aan de Sultzbach. Het wordt BBQ voor de hele kampong, dus dat wordt groot inslaan bij de olifant. Hpoelijk zijn de weergoden ons goed gezind en anders vinden we er wel wat op.

De terugkomers zitten vol met met herinneringen en verhalen. Elke dag hoor ik nog wat nieuws. Floor is nu al aan het sparen voor volgend jaar, want dan gaat ze backpacken (?) in indonesie. Plus dat ik het heel leuk vind dat Abidjan en Sunday mij een beeld cadeau hebben gedaan. Het heeft een ereplaatsen in de kamer gekregen. Bedank ze nog maar eens een keer. En het masker hangt bij de deur. Houden we zo boze geesten buiten en verkopers en folderaars en zo? Dat zou wel handig zijn.

Vandaag is oma jarig. Mamma gaat er vanmiddag heen voorafgaand aan de bbq. Ik ga morgen even langs. Effe feliciteren natuurlijk. Ik ben benieuwd of je verjaardagskaart op tijd is aangekomen. Floor stapt zo in de trein naar Amsterdam. Ze heeft een gesprek op de Amfi. Daar gaat ze vast wat vertellen over de kleuren van indonesie als inspiratiebron voor de kleding die ze ontwerpt en maakt. Helemaal toppie is dat.

Nog, we zijn weer effe bijgekletst. Morgen een nieuw bericht over de bbq en wat al zo meer is voorgevallen in ons polderlandje. Groetjes uit de Sultzbach ennuh Hati-Hati.

• 18 Mei 2013 - 12:22

Kees:

He Leen,

Je hebt het op Lombok misschien nog niet helemaal meegekregen, maar vanavond is het weer Eurovisie Songfestival. Nederland zit in de finale met Anouk. Met het liedje Bird of zoiets. De kranten staan erover vol - eindelijk weer iets goed op de planken. Wat een verschil met Sieneke en dat meisje met die indianentooi vorig jaar dat zo vals zong. Kortom, weer veel nationale opwinding in de polder. De NRC signaleert zelfs het begin van het einde van de Volendamisering van Nederland met deze inzending. Weg met Nick en Simon en Jantje Smit en de al die andere neppers uit paling city. Hoe elitair kun je zijn denk ik maar.

Ik hoop dat jullie er rustig van kunnen slapen in Blok E nr 4. Maar, als je morgen vroeg wakker wordt, kijk dan voor de zekerheid effe op internet hoe We het hebben gedaan. Misschien kan de Oranje vlag al weer uit en ga je toeterend op je Oranje versierde scooter door Mataram. Verbijsterd nagekeken door Abid, Sunday en je andere Indonesische vrienden. Wat moeten ze wel denken van die rare wezens van de andere kant van de aardbol? Bliksem ingeslagen of zo, of tropenkolder, of beri-beri, of van-het-padje-geraakt. Moet bijna wel.

Nou, ik ga de bbq voorbereiden. We hebben er zin in, het wordt gegarandeerd een gezellige boel. Natuurlijk met muziek van de nostalgie radiozender weet je wel. En met de NRC maken we de bbq aan.

Groet uit de Sultzbach ennuh....Hati-Hati