Selamat Tahun Baru 2015! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Selamat Tahun Baru 2015! - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Selamat Tahun Baru 2015!

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

01 Januari 2015 | Indonesië, Mataram

Selamat tahun baru untuk semua teman2 dan keluargaku! Gelukkig nieuw jaar voor al mijn vrienden en familie! 2015 alweer, tijd vliegt? Nou kan ik een blog schrijven over wat er allemaal is gebeurt in 2014, of vooruitblikken op wat er allemaal in 2015 gaat gebeuren… maar dat terugblikken kan je al in iedere krant, nieuwsapp en overal op internet & vooruitblikken… ik ga de inhoud van mijn blog niet verklappen.. haha!

Ik hoop dat iedereen een mooie jaarwisseling heeft gehad. Hier in Indonesië kwam die 7 uur eerder dan in Nederland. Gek idee eigenlijk, hier al 2015 maar in Nederland nog 2014. Toen het in Nederland 12 uur werd en het hier dus 7 uur in de ochtend was, maakte mijn telefoon een constant zoem en ringgeluid van alle groepapps en andere berichten van iedereen. Ik heb ook een nieuwe trend van het nieuwjaar ontdekt: de happy new year- selfie. Heb nog nooit zoveel selfies op Facebook voorbij zien komen, laat staan in een uur ooit gezien. En dan ben ik in Indonesië, het land van de selfies. Een beetje gemiddelde Indo heeft een selfiestick en is niet verlegen die dan ook minimaal een keer per dag te gebruiken en dan 10 selfies ervan op Facebook te plaatsen. Hopelijk is het maar een rage.

Oud op nieuw in Indonesië was weer een hele nieuwe ervaring voor mij. In de steden wordt het groots gevierd en veel jongeren zoeken party bestemmingen op. Een nieuw jaar staat voor nieuwe kansen, het verbeteren van je eigen ik en de hoop op meer welvaart. Natuurlijk ook de standaard als liefde, geluk en blijdschap staan op het wenslijstje van de Indonesiër. Abid en ik hebben nieuwjaar gevierd met een groep vrienden. De planning was vis grillen met een kampvuur op het strand, echter de regen werkte daar niet aan mee en werd het vis grillen in de boardinghouse waar we wonen. In de ochtend hebben we met een paar vrienden de vis zelf gevangen in een vijver. Een echte visvijver zoals we die in Nederland ook kennen. Ook een echte visvijver waar iedereen de ene naar de andere vis uit het water haalt.. behalve wij natuurlijk. De Verhoeckxvloek is nogsteeds present. Ik kan mij nog een visvakantie herinneren waar bij aankomst het visseizoen gesloten bleek te zijn, of zeevistrips waar alleen een spons en een zeester werd gevangen, of die keer dat opa het voor elkaar kreeg een haak door zijn vinger te halen… tja, je kan het niet allemaal hebben. Na een paar babyvissen gevangen te hebben van drie cm groot kreeg ik het voor elkaar om een grote vis te vangen. Alleen toen ik die van de haak wilde halen ontsnapte die en sprong die in de vijver direct achter mij.. maar goed, na 3 uur vissen (op een prachtige plek trouwens) hadden we toch 2kg bij elkaar gevist. In de avond hebben we die met sambal en ketjap gemarineerd en gegrild, super! Indonesische simpele gezelligheid. Het was een super oud op nieuw! Het is alleen wel weer een van die momenten dat het jammer is dat je dat zonder je familie viert. Gelukkig nog even live skype verbinding met Janneke, Arjan en Philia het nieuwe jaar ingegaan, toppertjess! Maar dit jaar gaat veel goeds brengen, onder andere dat Nederland meet Indonesia gaat plaatsvinden! Mama en Geer in mei, papa Jan Floor Ciska ect in Juli! Bovendien komt ook mijn lieve vriendinnetje Linda op vakantie in Indoland! Genoeg om naar uit te kijken dus! En misschien wel Abid en Marleen naar Nederland, als Abid de studiebeurs krijgt!

Verder gaat het leventje hier door als vanouds. In de Kampong, waar altijd mensen bij elkaar op bezoek zijn en dus ook als je het huis niet verlaat je niet eenzaam hoeft te zijn. Privacy heb je hier dan ook niet echt, maar dat is het kampong lifestyle. Geld is hier ook niet zo belangrijk. Ik ben er recent achter gekomen dat de eigenaar van dit boardinghouse maar 10 dagen in de maand werkt. Een dag werken en twee dagen vrij. Dat kan hier in de kampong! Ondenkbaar in Nederland. Zo zijn Nederland en Indonesië op veel vlakken totaal niet met elkaar te vergelijken. Je moet het meemaken om het te begrijpen.

En of ik nog goede voornemens heb voor 2015? Genoeg! Of er iets van gaat komen, ja ik denk het wel! Een belangrijke is het leren van de Indonesische taal. Nou dat gaat wel goedkomen!

Mensen, een gelukkig, gezond, geliefd en succesvol 2015 toegewenst!

Sampai Jumpa,
Marleen

  • 01 Januari 2015 - 15:11

    Kees:

    ha Marleen,
    2015 wordt een mooi jaar, vol verwachtingen, dromen en leuke dingen. Indonesie kan zich opmaken voor de Brabo's die langs komen. Dat wordt vast erg gezellig en mooi tegelijk. We zien er naar uit om weer bij elkaar te zijn en samen dingen te doen.

    Mooi visverhaal trouwens. Alleen de passage over de familie Verhoeckx en het vissen klopt natuurlijk niet. Het vishaakje in opa's hand was echt niet zijn schuld, op visvakantie gaan als het visseizoen is gesloten kan iedereen overkomen en de keren dat we het dobbertje wel in het water kregen hebben we echt wel een keer een vis gevangen. Zelfs een keer een plastic badeend geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker meer, want heb de rest verdrongen zodat we in het voorjaar met dezelfde overmoed en hetzelfde optimisme kunnen gaan vissen op de Oosterschelde.

    Gruutjes uit de Sultzbach, ennuh hati hati

  • 02 Januari 2015 - 07:07

    Wim De Wit:

    Marleen.
    Voor jou en de jouwen een lief en gezond 2015.
    Moge al je dromen uitkomen.
    houdoe,Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 39670

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: