Jokowi for president - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu Jokowi for president - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

Jokowi for president

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

21 Oktober 2014 | Indonesië, Singaraja

Waar er mensen zijn die nu aan het genieten zijn van de natuur in de Ardenne (ultiem relax en vakantiegevoel!), zijn er ook mensen die tentamenweek hebben (Jan, Floor, Janneke en Joep geloof ik!) en zijn er ook mensen (mens in dit geval) die ook examens heeft maar die nog nooit zo relax naar een examen is gegaan. Ja na 6 weken les te hebben gehad wordt onze kennis nu op de proef gesteld! Maar let wel, dit is Indonesië.. dus ga vooral niet stressen. Daar zijn de examens dan ook op aangepast! Gisteren de eerste examens gehad, spreken en luisteren, ging goed! Ben wel overtuigd van een voldoende. Vandaag schrijven en lezen en morgen dan nog twee examens. De scores worden opgestuurd naar Jakarta en de resultaten tellen mee voor ons certificaat. Waar het hier dus wel goed gaat komen met de examens.. wens ik iedereen in Nederland nu succes met zijn/haar tentamens. Vooral voor Jan, Joep en Janneke, die voor het eerst tentamens hebben op het HBO. Succes!

Afgelopen weekend dan ook examenstressvrij doorgebracht. Voor alles moet een eerste keer zijn he. Dit weekend ben ik naar een graduation party van Mayang geweest. Ze is net afgestudeerd aan de PABO. Reden voor een big event grill fish event. Mayang woont bij haar ouders in Dongol. Een Desa (dorpje) in west Bali, ongeveer een uur rijden van Singaraja. We zijn zaterdag in de middag gegaan en de aankomst was al meteen warm en hartelijk. Wat een warme gezellige familie. Doet me denken aan de mijne in Nederland! Iedereen is zichzelf en zo verschillend van elkaar, maar toch samen één. Het was een hele leuke avond met geweldig lekkere grilled fish. Ook hebben we een nacht geslapen daar. In het huis van Mayang. Haar eigen huis, ja ze woont er nog niet, maar zodra ze trouwt zal ze daar gaan wonen met haar man. Haar ouders hebben het huis voor haar gebouwd (pap, mam, ideetje? Haha). De dag erna zijn we in de ochtend weer vertrokken richting Singaraja.

Gisteren, maandag, de dag van de eerste examens.. maar ook de dag van de inauguratie van Jokowi, de nieuwe president van Indonesië. “De man van het volk” wordt hij in Nederlandse pers genoemd.

“This is the time for us to unite our hearts and hands, this is the time for us … to reach and realise an Indonesia that has political sovereignty, economic independence and cultural character,” Jokowi.

Echter veel mensen op Bali die ik spreek erover, zijn niet echt te spreken over zijn plannen. De meeste mensen op Bali zijn Prabowo aanhangers. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat Jokowi de progressieve president is voor verandering.. en Prabowo de president zou zijn van de oude stempel.. in mijn inzicht. Waar Jokowi zich momenteel niet populair mee maakt is het verhogen van de benzine prijzen. De benzine en olie is in Indonesië voor het grootste deel gesubsidieerd door de overheid. Jokowi wil die subsidie deels intrekken. Ja dat maakt de gemiddelde Indonesiër niet blij. Maar de gemiddelde Indonesiër kijkt naar mijn mening ook niet veel verder dan dat. Jokowi is ook voor het verdrijven dan de grote verdeeldheid in Indonesië en de corruptie natuurlijk. De lokale overheden zijn belangrijk in Indonesië, ze hebben dan ook veel macht, en van corruptie zijn ze dan ook niet vies. Moet je voorstellen: Indonesië bestaat uit duizenden eilanden met ieder eiland zo zijn eigen cultuur en gebruiken. De diversiteit is zo groot, de verdeeldheid ook. Vooral in zo’n eiland als Bali, waar de overgrote meerderheid Hindoeïstisch is (waar de rest de islam overheerst). Het verschil met Java en Lombok (de eilanden ernaast) zijn zo groot. Maar ook Java en Lombok is weer zo verschillend. Lokale politiek en overheid is dus erg belangrijk om nationale richtlijnen af te stemmen. Ik ben benieuwd hoe Jokowi dit gaat aanpakken. Maar gisteren dus naar een vriend van Abid om te inauguratie van Jokowi te volgen op de tv. Dan zie je ook meteen dat Indonesiërs erg veel trots dragen voor hun land. MERDEKA MERDEKA MERDEKA!! (Onafhankelijk, Onafhankelijk, Onafhankelijk!!). Nou Jokowi, zoals Wim zou zeggen: “zet um op witte muizen”!

Zoals ik aan het begin van dit verlag vertelde, deze week is examen week. Nu ben ik begonnen met schrijven van deze blog in de morgen, voor school. Nu, avond, kan ik zeggen dat ik the writing exam met een 8.5 heb afgesloten! Bagus sekali ya! Morgen hebben we woordenschat.

I will keep you posted!

Sampai Jumpa,
Marleen

• 25 Oktober 2014 - 11:17

Kees:

Ha Leentje,
    Het is een wat sombere zaterdag ochtend aan de Sultzbach in Ravenstein. Echt herfst nu, de blaadjes vallen en af en toe een druilerig regentje. De koffie pruttelt en op de achtergrond draait de was van de HV. Voor de niet insiders: HV is familiecode voor HerfstVakantie. Dit jaar al voor de 12e keer in de Ardennen. Met vaste waarden als Wim, Joep, HJ, Maaike en de rest van de gang. In een prachtig gerestaureerde boerderij in Becco, een piep klein gehuchtje vlak bij Spa. Prachtig weer in het weekend, we hebben zelfs kunnen BBQ-en, plus dat de young ones tot diep in de nacht buiten om het kampvuur zaten. En daarna storm, de restanten van een orkaan geloof ik en wisselend weer met zon en af en toe een bui. Uitwaaiweer dus en daar hebben volop van genoten. Mooie wandelingen bergje op en bergje af en schitterende passages door weilanden tussen de koeien door. Een keer verdwaalden we en kwamen bij een boeren erf uit. Een boze boer die ons niet over zijn erf liet. Wij waren op zoek naar een vliegtuig dat ergens in de buurt een noodlanding had gemaakt en eerder die dag door Jan, Joep en Loris was gespot. Wim vroeg het nog aan de boze boer, maar die dacht dat ie in de maling werd genomen. Hij stuurde ons door een weilandje met stieren zodat we op een verhard pad uitkwamen. Het vliegtuig hebben we een dag later gevonden. Keurig netjes geparkeerd midden in een weiland, met koptelefoons, laptop en alles er nog in. Heel bijzonder vonden wij. Ook heel bijzonder was een andere wandeling waar een dorpshond ons oppikte en uren lang met ons mee liep. Na afloop stapten wij in de auto en sjokte de hond terug naar de boerderij om ff een dutje te doen denk ik. Wij vonden het best wel handig zo'n zelfuitlatende hond en hebben er achteraf bij een biertje of twee nog wijze woorden over gesproken. Ook zijn de oldies een dag naar Aachen geweest, de stad van Karel de Grote. Het was onze traditionele culturele dag op de HV. Met een bezoek aan de Domkerk en de Schatzkammer. Wat was dat een mooi museum zeg! Kunstvoorwerpen uit de vroege middeleeuwen, soms meer dan 1000 jaar oud, prachtige beelden, schilderijen en handgeschreven boeken. Onvergetelijk. We zijn ook naar Spa geweest, het oude kuuroord uit de Belle Epoque begin 19e eeuw. Dat viel een beetje tegen want de stad is grotendeels vergane glorie. De oude verveloze gebouwen vertellen nog met moeite het verhaal van de soirees, feesten en partijen met flanerende dames in crinolines en heren in rokkostuum en uniform. Een hoogtepunt was ook de choucroute. Zuurkool met worst en spek zeg maar, maar wel heel lekker klaar gemaakt. We hadden in onze onschuld twee pakken gekocht en moesten bij de kassa 34 euro afrekenen. Veel te duur en veel te veel natuurlijk. Van het ene pak hebben we drie dagen gegeten en het andere heeft HJ meegenomen om klaar te maken voor oma, Kitty en Geer. Maar het was wel heel lekker. We hebben ook lekkere hutspot gegeten, HJ style en dus van excellente kwaliteit, met een glaasje bier en/of wijn erbij. De wijn werd gesponsord door Norma, ook zo'n leuke HV traditie die erg wordt gewaardeerd. En over traditie gesproken, ook dit jaar hebben we een boompje gescoord voor in de tuin van Cis. We zijn speciaal naar Ms. Bricollage (de Boerenbond zeg maar) gereden om een schepje te kopen. In Spa, bovenop de heuvel, naast het oude kerkhof hebben we een beuk(je) uitgegraven die een nieuw leven krijgt aan de Kabeljauwallee in Doorwerth, naast de sparretjes van voorgaande HV edities. Jimmy is al die tijd uitstekend verzorgd geweest door Kitty, waarvoor dank of course. De Chouffen staan klaar, die komen zo snel mogelijk naar Oss. Zo zie je dat je heel wat meemaakt in zo'n week HV. Volgend jaar editie 2015, we zien er nu al naar uit.