I love life because what more is there? - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu I love life because what more is there? - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

I love life because what more is there?

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

04 Juni 2013 | Indonesië, Mataram

Op de scooter, in de ochtend onderweg naar stage… heerlijke windje in je gezicht, zonnebrilletje op om nog iets te kunnen zien door de opkomende zon. Ik rij Montong Kedaton uit en sla rechts af (belok kanan) en vervolgens de “hoofdweg” op, links af dus (belok kiri). Daar join ik de rij scooters, auto’s, paardenkarren, irritante vervoerwagentjes, fietsen en nog wat enkele lopende mensen die allemaal onderweg zijn naar werk, de markt, huis of een andere bestemming. Eenmaal 5 minuten dat ik deze weg volg kom ik langs een brug die nog niet zo oud is, daar werd de laatste hand aan gelegd toen ik hier net arriveerde in Lombok. Om vervolgens die zelfde week te zien dat de brug alweer gemold is door een vrachtwagen die door de vangrails gereden was… maar goed, dat creëert werkgelegenheid! Wat geen overbodige luxe is hier. Nadat ik de brug ben gepasseerd en ik verder rij kom ik na 5 minuten bij de pasar uit, de markt. Die ruik je al van een kilometer afstand want alle vis, vlees en anderen etenswaren die daar te koop zijn, zijn nogal sterk van geur. Een goede wakkermaker ook als je nog half slapend op je scooter zou zitten. Eenmaal bij de stoplichten links af passeer je de ingang van de pasar. Dan begint het passeren van alle paardenkarren, overbeladen scooters en irritante vervoerswagentjes. Het lijkt net dat spelletje waarbij je een auto vrij moet spelen door anderen auto’s te verschuiven.. hoe heet het ook al weer? Maar goed, dit is het zelfde idee maar dan met paardenkarren! Als ik dan eenmaal de pasar ben gepasseerd dan kom ik bij de volgende ochtend challenge… wegwerkzaamheden aan de weg.. om nog meer werkgelegenheid te creëren, denk ik, zijn ze de weg na de pasar, die nog 10x beter was dan alle anderen wegen bij elkaar in heel Lombok, opnieuw aan t asfalteren. In Nederland veiligheidsregels alles!! Hier… niet zo veel veiligheidsregels alles.. want er staat een bordje: Hati-Hati ada pekerjaan jalan ofzoiets (pas op, wegwerkzaamheden) en dat bord heeft meer weg van de grote van een bord als er net een vloer gedweild is, van pas op natte vloer. En dan is het ook nog zo dat ze nu al twee weken over die weg doen en iedere nacht een strook aanleggen.. wat soms levensgevaarlijke situaties oplevert aan ongelijke wegstroken. Maar ik denk dan maar zo, Rome was ook niet in een nacht gesticht. Dan passeer ik ook nog een paardenwasplaats, waar de paardje van de paardenkarren worden gewassen. Daar staan ze dan in de rij voor een goede wasbeurt, lijkt me lekker als paard, lekker verfrissend voor een hete werkdag. Vervolgens bij het volgende stoplicht, belok kanan, en dan ben ik van de “hoofdweg” af. Vervolgens passeer ik nog een pasar, die om een of andere reden lang niet zo erg stinkt maar waar ze altijd een leuk muziekje op hebben staan. Daarna weer belok kanan en dan belok kiri, vervolgens passeer ik een geitenfarm en een klein stukje door, dan arriveer ik bij SLB Dharma Wanita Mataram.. altijd net iets te laat, maar dat is de tijdspeling die iedere Indo hier incalculeert.

Ik hou er wel van, lekker even 20 minuutjes op de scooter naar stage. Het opstartende leven van Lombok bekijken. Lekker op mijn scootertje! Niks te klagen!

Nou naast dat ik iedere ochtend naar stage rij doe ik ook nog wel wat meer en maak ik nog wel wat meer mee! Zo heb ik zondag voor het eerst in mijn leven een Bangkok-kip en haan in mijn leven gezien.. dat zijn kippen die ze hier voor de “hobby” gebruiken. Die brengen wel iets meer op als de gemiddelde kip. Heel leuk om te zien, en de babybangkokkuikentjes natuurlijk! & op de terugweg van die dag kwamen nog langs een adembenemende zonsondergang.. zie foto!

En afgelopen maandag was t weer paniek in de tent. Linda & ik alleen thuis.. ruiken we gas. En helden wat we zijn: WAT MOETEN WE DOEN?? dadelijk ontploft de hele zaak. Wij naar Mindie bellen die vervolgens ons instructie gaf om de gasfles te ontkoppelen.. we moesten een knopje omdraaien, dat voelde net alsof ik in een James Bond film terecht was gekomen en dat ieder moment dat ding kon ontploffen als ik de verkeerde kant op draaide…wat half bij half lukte maar de gaslucht was uiteindelijk weg. De dag erna bleek dat de slang fso iets mee was, weet een avontuur overleefd.

Zo dat wassieweer, ga maar een aan t werk, want ook al lijkt t soms een vakantie, gewerkt worden moet soms ook! haha

Groetjes vanuit Lombok!
Sampai Jumpa! Marleen

  • 04 Juni 2013 - 07:40

    Wim De Wit:

    Bonjour,

    Wat een prachtfoto van de zonsopgang.
    Hier zie je voornamelijk 70 tinten koudgrijs,
    Het was weer een leuk verslag.

    Vas-y les souris blanches!

    Wim de Wit

  • 05 Juni 2013 - 18:55

    Kees:

    Ha Leen,

    Mooi verslag, het is alsof je de vis en andere marktgeuren hier kunt ruiken. Lekker relaxed en exotisch leventje, om jaloers op te zijn he.

    Maar nu ff wat anders. Vrijdag speelt Indonesië tegen het Nederlands elftal in Jakarta. Linda is erbij heb ik begrepen, in full oranje dress. We zullen kijken of we haar op de tribune zien. De laatste keer dat Nederland tegen de (voormalige kolonie) Indonesië speelde was in 1938. Nederland, met de legendarische Puck van Heel, won toe met 9-2. en nu vrijdag dus de return in Indonesië.

    De spelers zijn vanmiddag in Jakarta aangekomen. Een mooi onthaal met bloemen en een drukke persconferentie. Veel belangstelling voor Van Persie en Arjan Robben en Louis van Gaal. Ik denk dat er veel over wordt gesproken in de Indonesische media. Merk je er wat van op lombok? Zijn Abidjan en Sunday voetballiefhebbers? Gaan jullie samen kijken om Orange House Blok-E? We horen het wel.

    Groet uit de Sultzbach, ennuh...Hati-Hati

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 39649

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: