A smile is a curve that sets everything straight. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu A smile is a curve that sets everything straight. - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marleen Verhoeckx - WaarBenJij.nu

A smile is a curve that sets everything straight.

Door: Marleen Verhoeckx

Blijf op de hoogte en volg Marleen

22 April 2013 | Indonesië, Mataram

Alweer op de helft! De tijd gaat veel-ste-SNEL! Ook ben ik bijna jarig, over twee dagen al! Ondertussen word ik helemaal gek van nieuwsgierigheid van wat ze allemaal aan t regelen zijn voor mijn verjaardag.. als ik m’n huisgenootjes moet geloven dan ga ik met een apenpak abseilen van de Rinjani fso.. haha dus bij deze neem ik alvast afscheid voor als ik dat allemaal niet overleef! Haha, maar kan wel zeggen dat ik de 21 heb gehaald, officieel volwassen, dan zal ik ook maar eens verstandig worden vanaf woensdag!

Verder heb ik ook eens een echt druk weekje… net alsof ik in Nederland ben gewoon een hele dag invulling met dingen die ik moet doen. Zo moet ik mijn beroepsproduct afronden, heb ik net examen Bahasa Indonesia gedaan (haha & morgen een certificaat rijker!), ga ik weer wat uurtjes doorbrengen op ‘t immigratie kantoor, nog naar stage en moeten er nog scooters en vliegtickets geregeld worden voor mijn gasten van aanstaande zondag! Want dan komen Jan, Floor, mama, Geer en Nina op bezoek! Heb er zoveel zin in om ze dit mooie eiland te laten zien! Zondag beginnen we met in de avond een etentje voor mijn verjaardag te vieren in een traditioneel restaurant.. dus op de grond zitten en met de handen eten! En omdat we in Indonesië zijn trakteer ik natuurlijk 15 man op eten, want dat kan hier gewoon!

Dan heb ik ook van de week nog t een en ander meegemaakt.. zoals afgelopen donderdag! In de avond ben ik met Abid en Sunday naar een verjaardag geweest van een vriendin van hun. We zijn heel erg Aziatisch naar een karaoke tent geweest waar we eerst twee uur lang met de leukste liedjes hebben lopen meebleren & dansen! Heerlijk onbeschaamd vals zingen en de muziek zo hard zetten dat je jezelf niet zo goed hoort.. haha. Daarna zijn we bij iemand thuis gaan eten (natuurlijk want als er hier een feestje wordt gegeven dan komt er ook automatisch een berg heerlijk eten bij kijken. We gingen naar iemand huis waar een Islamitische ceremonie werd gehouden. Nou toen ik er binnen liep voelde ik me wel een beetje een toerist.. maar ik met mijn goede Indonesische manieren die ik nu zo’n beetje wel begrijp en onder de knie heb, een goede indruk achter gelaten! Na het heerlijke eten, stel nieuwe vrienden er bij en een goed gevoel weer op huis aan.

Vrijdags waren we uitgenodigd om bij de oma van Sunday te gaan eten. De hele familie had zich daar verzameld omdat zijn opa twee jaar geleden was overleden. Heel de familie bij elkaar, weer een hoop eten erbij (dit keer soto, een soort kippensoep) en gezelligheid. Natuurlijk op t einde van de avond weer een fotosessie met de familie met de Bole (buitenlanders). Wat ook erg leuk was dat de oma een beetje, heel klein beetje Nederlands kon. Erg leuke avond!
Zondag hebben we weer een vette trip naar ’t zuiden van Lombok gemaakt. Met z’n alle,, Ellen, Linda, Carlien, Sunday, Prema, Agus, Abid & ik weer de grootse lol gehad. Muziekje aan in de auto en gaan! Je kan het een soort strandhoppen noemen. We zijn met z’n 8e naar 4 stranden geweest en heb echt hele mooie plekken gezien, van die je in reisbrochures ziet! Haha. Dat was een lange maar super gave dag! Met Indo’s kom je nog eens op de die speciale niet toeristische plekjes.. die je normaal niet zou zien! In de avond hadden we ook nog een afscheidsetentje van Laura, een Nederlandse studente waarvan haar Indonesië avontuur voor nu ophoud en at the moment onderweg is naar dat kikkerlandje.

Nou zoals ik hierboven al een keer heb laten vallen, net Bahasa Indonesia examen gehad.. pittig examen en ben ook benieuwd of Pak Jimmy iets van mijn Bahasa snapt! Haha! Maar morgen uitslag dus ik ben benieuwd!

En Linda is lief 

  • 22 April 2013 - 15:38

    Arjan Verhoeckx:

    Hallo die Marleen,
    Lang niet gezien, ik bedoel dat t weer even geleden is dat ik wat van je gelezen heb. Goed dat je weer schreef, nu weet ik dat je bijna jarig bent. Bij deze namens iedereen gefeliciteerd mocht ik t weer vergeten. Bedankt voor je kaartje uit lombok. Hier is de lente toch wel doorgebroken maar niet voor mij. Totaal geen werk te vinden, mooi balen maar er is niets aan te doen. 1000 werklozen per maand er bij, waar moet dat naar toe. Een voordeel, ik kan nu heel goed stofzuigen. Haha. Verdere gaat t goed met mij. Super conditie, laat de mont ventoux maar komen. Donaties verlopen prima, dus t eerste doel is gehaald. Je tante is af en toe weer wat duizelig, baalt ze goed van. Binnenkort weer n onderzoekje. Jans' heeft toetsweek achter de rug, staat alles voldoende. Wiskunde is nu haar beste vak, onbegrijpelijk. Wat n beet je bijles kan doen. Hockeyt volop en is in super vorm. Staan gedeeld eerste. Vandaag is ze vertrokken voor een weekje Berlijn met school en aansluitend 2weken vakantie. Makkelijk maandje dus. Vorige week is ze ook nog naar stin bieber geweest in t gepredomineerd. Geweldig vond ze t. En ja die kleine maakt wat mee, laatst voor t eerst ziek van...........de alcohol. Lachen joh. Irvine het wel weer genoeg vanuit roosendaal.
    Meiske de groetjes,
    Je oompie

  • 22 April 2013 - 15:49

    Arjan Verhoeckx:

    Er zaten nogal wat rare woorden in mijn stukje. Janneke is dus naar justin bieber geweest in het gelredome. In juni gaan we samen naar Guus in Eindhoven, meer iets voor mij. Laatst is ze naar n open dag geweest in Rotterdam .
    Een vervolgopleiding bekijken, verloskunde sprak haar best wel aan. Deze week waren we bij avans in breda. Zorg en welzijn. Ach ze heeft nog een jaar.
    Nu weet je echt alles. O ja ik zou t bijna vergeten, met ons konijn gaat t prima. Je moest de persoonlijke groeten van hem hebben, en de kikkers in de vijver hebben kinderen gekregen. Misschien is verloskunde zo gek nog niet.
    Doeiiiiiiiiiiiiii.

    Je oompje.

  • 22 April 2013 - 15:52

    Joep/muscles:

    Hee Marleen, wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt daar in lombok. zo te lezen beland je van de enige heftige situatiën in de andere. en het feesten bevalt je ook heel goed volgens mij!!! even een update van mijn heftige leventje voor zover het nog heftig is. Met mijn fitness gaat het allemaal erg goed de kilo's droge spiermassa vliegen eraan heb een nieuwe emmer gekocht van maar liefst 7 kilo, 2 weken geleden op de bodybuilding wedstrijden in Roermond. Heb mijn ogen uit gekeken daar pff wat een beesten!!!! met met maud gaat het nu ook weer helemaal goed had wel even een paar van jou wijzen woorden kunnen gebruiken de afgelopen weken maar ben er uiteindelijk zelf uitgekomen. verder heb ik vorige week nog flink die fist gepumt in Nijmegen wat nog een aantal hilarische beelden heeft opgeleverd voor als je terug bent. ook heeft jan mij nog eens flink laten schrikken met zijn nieuwe high tech snufjes die hij heeft geinstaleerd rond om jullie huis! weh hebben dit weekend ook weer onze eerste chilling buiten gehad wat een avond was dat!

    ps: Hoe zit het met de hete indo mannen daar? al iets gescoord???

  • 23 April 2013 - 11:53

    Henk En Nell Reijs:

    Lieve Marleen,

    Ondanks dat je ver van huis bent willen wij jou feliciteren met je 21* verjaardag. De afgelopen jaren waren wij vaak op vakantie in Portugal, maar nu ben jij verweg van Ravenstein. Maak er een gezellige dag van met al je vele vrienden. Wat gaat de tijd vlug je bent al weer bijna drie maanden weg. Via papa horen wij al je belevenissen en dat je het goed maakt.
    Veel liefs en een dikke kus van Nell en Henk.

  • 23 April 2013 - 20:36

    Vader Van Linda.:

    Hoi Marleen,

    Proficiat met je verjaardag.
    21 jaar, je volwassen leeftijd gehaald aan de andere kant van de wereld.
    Zonder familie maar met leuke nederlandse studenten om je heen, wordt het toch een fijne dag.
    Veel plezier vandaag en ook de komende twee weken met je bezoek uit Nederland.
    Ook namens Anne en Cookie. (woef woef).

    Groetjes uit Uden.

  • 23 April 2013 - 22:11

    Kees:

    He Leen,

    Gefeliciteerd van ons uit de Sultzbach. Ver weg, maar toch dichtbij hoor. Wij drinken een glaasje op je 21e verjaardag en voelen ons verbonden met jou en je vrienden aan de andere kant van de wereld. Ook van Cis en kids een lieve kus.

    Wel jammer dat het pakketje van Cis en mij (nog) niet is aangekomen, dat is balen :(

    Je diploma Bahasa Indonesia is daarentegen super vet. Knap dat je dat in korte tijd zo goed onder de knie hebt gekregen. Ik denk dat de mensen in Indonesië het ook erg waarderen dat je de moeite doet om de taal te spreken. Dat is ook een teken van respect en dat is belangrijk.

    Het Koningslied dat in de ban was gedaan is gewoon weer terug. Het nationale Comité dat de kroning regelt heeft gezegd dat het gewoon het nationale feestlied is en blijft. Echt Hollandse poldergedoe he, daar snappen ze in Indonesia vast niets van denk ik. Dus toch maar weer opduikelen op YouTube en instuderen, zodat jullie op 30 april uit volle borst mee kunnen zingen.

    Ben benieuwd wat je vrienden georganiseerd hebben voor jou. Graag full report en mucho foto's. Deze verjaardag gaat vast niet geluidloos voorbij.

    Nou, effe genoeg voor nu. Jij ligt al een paar uurtjes op een oor. Ik ga nu mijn nestje opzoeken. Veel plezier en maak er een mooi feestje van. Groetjes uit de Sultzbach ennuh....Hati-Hati.








  • 24 April 2013 - 15:38

    Hendrik Jan:

    Ha die Marleen,

    Proficiat met je verjaardag, we zullen er hier eentje op nemen!
    We moeten het maar vieren als je weer terug bent, wellicht in de HV, ik ben al weer aan het zoeken naar een geschikt onderkomen, want het is weer zo oktober!

    Groeten Norma en Hj

  • 24 April 2013 - 22:16

    Ger Jan:

    Hoi Marleen,

    Gefeliciteerd met je verjaardag van het hele kluppie van Door en Voor!

    Ger Jan

  • 27 April 2013 - 15:32

    Kees:

    Ha Leen,

    Maak je maar klaar voor de Hollandse invasie, de Ossies komen eraan. Vanmorgen om 6 uur in de auto richting Schiphol en om 10 uur of iets later vertrek met de Airbus van Garuda. Lange reis, maar mooi doel met toplocatie en een kei leuk weerzien natuurlijk. We zijn nu al benieuwd naar de foto's.

    En dan gisteren he, wat een leuke dag. Henk Reijs koninklijk onderscheiden. Super verdiend en Nel ook natuurlijk. Het mooiste was misschien nog wel dat Henk niets in de gaten had. Pas op het laatste moment, toen we het gemeentehuis binnen gingen werd het duidelijk wat er ging gebeuren. Tot dat moment dacht Henk 100% dat we gingen vergaderen met een aantal lokale bobo's. Maar mooi niet dus.

    De bijeenkomst zelf was ook mooi hoor. Mooie toespraken door burgemeester, waardig voorgedragen, met leuke kwinkslagen en tegelijk ook heel persoonlijk. Echt mooi gedaan. De broers en zussen van Henk waren er ook bij. En na afloop een gezellige receptie op het gemeentehuis met alle gedecoreerden en familie.

    Toen snel naar huis voor een lekkere lunch die Toke had voorbereid. Cis kwam ook nog even langs om Henk te feliciteren. 's Avonds kwam de harmonie nog een serenade brengen. Ook een mooie traditie joh. De muziek hoor je al van ver door de straten aan komen, met de kinderen er dansend en springend achteraan. En dan voor het huis van Henk en Nel het Wilhelmus en een vrolijke feestmars, met de decorandus en zijn echtgenote in de voordeur. Wat wil je nog meer.

    Zo zie je dat lintjesregen een belangrijke gebeurtenis is. Het is waardering voor mensen die belangeloos veel voor de gemeenschap doen. Geen geld, maar een onderscheiding, misschien is die nog wel meer waar dan al het geld bij elkaar.

    En ook heel leuk om ff te vertellen. Jan en Floor zijn 's middags ook even langs geweest om Henk te feliciteren. Toke kuste Marleen en gaf Jan een hand en stelde zich voor met 'Ik ben Toke'. 'Dat weet ik', zei Jan, 'Ik ben Jan'. Pas toen herkende Toke hem. Ze dacht dat Jan de nieuwe vriend van Floor was. Dat was dikke pret natuurlijk, die onthouden we.

    Verder maakt iedereen het prima hier. Jimmy en ik bewaken samen de stallen. Dat is ons natuurlijk wel toevertrouwd. Als Jimmy slaapt waak ik en als ik waak slaapt Jimmy. Voor de rest doet Jimmy niks en ik alles. But what's new?

    Wel jammer dat het pakketje van Cis en mij niet is aangekomen. Wellicht toch even naar het postkantoor lopen of scooteren om te vragen of the parcel with the orange party outfit articles nog op een of andere schap ligt. En anders...... als je de komende weken postbodes met oranje pruiken, brillen, vlaggetjes, sjerpen en meer van dat spul ziet rondrijden op Lombok, dan weet je bij deze waar ze het vandaan hebben.

    Nou, dat was ie weer even. Groetjes uit de Sultzbach ...ennuh Hati-Hati voor de hele club vanaf morgen.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ben Marleen, 22 jaar oud! Afgestudeerd maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, hbo) en heb een passie voor Indonesië!

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 39576

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 27 Augustus 2015

Studeren in Bali!

04 Februari 2013 - 01 Augustus 2013

Stage lombok

Landen bezocht: